Rob Kamphues en de cohort-analyse

Cohort-analyse, wat is dat nu weer? Wat kan ik daar mee? En wat heeft Rob Kamphues daar mee te maken? Rob zal het wellicht zelf niet eens weten, maar iedere keer als hij een uitzending van “De reünie” maakt, doet ie het weer! En jij trouwens ook…

“Een cohort is een groep mensen die op hetzelfde moment een gebeurtenis hebben meegemaakt. Deze groep wordt dan gedurende een periode gevolgd en eventueel vergeleken met een groep die niet die gebeurtenis hebben meegemaakt.” That’s it! Briljant toch? Nog niet duidelijk? Oké, kan ik me voorstellen. We halen Rob Kamphues erbij.

Rob nodigt bijvoorbeeld alle jongens en meisjes uit die in 1985 in de vijfde klas HAVO van Waddinxveen zaten. Dat is dus een cohort. Van die groep gaat hij dan kijken hoeveel ze gemiddeld verdienen, hoeveel kinderen ze hebben, hoeveel er in de bak hebben gezeten en natuurlijk wie er naar het buitenland is verhuisd. Dat is dus het volgen in de tijd. En dan ben jij aan de beurt. Want jij gaat stiekem kijken in hoeverre je afwijkt van deze groep. Leuk voor als je op de bank thuis zit. Maar is het ook leuk als je op jouw werk bent? Zeker.

Het uitvoeren van een cohort-analyse is hartstikke interessant als je aan het werk bent. Tenminste, als jij wil weten wat jouw klanten doen. Want in plaats van klasgenoten gaan we natuurlijk kijken naar klanten. Bijvoorbeeld: klanten die zich in 2013 via de website hebben aangemeld. Of klanten die in december 2012 gebruik hebben gemaakt van een aanbieding om drie maanden lang een extra service gratis te proberen. Wat doen die klanten in 2014? Hoeveel zijn nog steeds klanten? Zijn ze meer of minder gaan uitgeven? En hoe is dat in vergelijking met andere klanten, bijvoorbeeld de klanten die via een ander kanaal binnen zijn gekomen of klanten die niet gebruik hebben gemaakt van die aanbieding? Kortom, met cohort-analyses bekijk je het effect van gebeurtenissen door de tijd heen en daar word je alleen maar slimmer van.

Zo analyseerde een retailer een groep klanten aan wie hij een kortingscoupon had gegeven. Deze mensen hadden op een speciale klantenavond een jas gekocht met 10 procent korting. Door weersomstandigheden gingen drie weken later alle jassen in de uitverkoop voor 15 procent. Geen leuk bericht voor die speciale klanten. Om die klanten geen rotgevoel te geven, kregen ze voorafgaand aan de uitverkoop een brief met uitleg. Bij deze brief zat een kortingscoupon ter waarde van het verschil van de twee kortingen. Het directe gevolg was dat nagenoeg alle klanten hun coupon gebruikten en bij de aankoop veel meer besteedden dan alleen het bedrag van de coupon. Maar de echte winst bleek pas uit de gemaakte cohort-analyse. Het blijvende effect was dat deze klanten namelijk zich veel loyaler gingen gedragen: vaker in de winkel en vollere winkelwagens!

De hamvraag lijkt nu natuurlijk te zijn: ga jij het ook proberen? Zou kunnen. Maar ik stel mijzelf een andere vraag: hoeveel mensen uit mijn cohort gaan nu deze analyses maken ten opzichte van vergelijkbare mensen buiten die groep? Die cohort, dat zijn marketeers die deze maand de blog “Rob Kamphues en de cohort-analyse” hebben gelezen. En zonder dat je het wist, zit je dus weer in een cohort-analyse!


Deze blog werd al eerder gepubliceerd op www.customertalk.nl

Robert Mansour

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met

Pim Wennekes

Manager analytics

pim.wennekes@riviq.nl
+31 621 964 963
linkedin.com/in/pimwennekes

meer over dit onderwerp

Send this to a friend