Vakmedianet zet belangrijke stap naar digitaal mediabedrijf met integraal beeld van abonnees

B2B-publisher Vakmedianet zet een belangrijke eerste stap naar een digitaal mediabedrijf en wilde meer weten over abonnees. Dat was hard nodig om hun nieuwe strategie gericht op digitale content en dataproducten een succes te maken. Vakmedianet vroeg de hulp van Riviq om drie databronnen te ontsluiten en zo een integraal beeld van hun abonnementen te realiseren.

vakmedianet-logo

Met vakinformatie op het gebied van vijftig branches, waaronder bouw, food en logistiek management, is Vakmedianet de grootste B2B-uitgever in Nederland. De eigen redacties van de publisher creëren artikelen, boeken, video’s en events waarmee professionals op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in hun vak. Waar vakbladen lange tijd de stokpaardjes van de uitgever waren, verschuift de aandacht al jaren meer naar online content. “Per jaar verliezen we tien procent van onze printabonnees”, vertelt Johann Schouten, CFO van Vakmedianet. “Daar moeten we iets aan doen, dus pasten we onze strategie aan. Voorheen kochten we alsmaar meer titels en probeerden daarmee zoveel mogelijk doelgroepen te raken. Nu willen we focussen op het binden van abonnees met digitale content van hoge kwaliteit en dataproducten, zoals data lakes, die we verrijken met relevante informatie.”

Excel-lijstjes met abonnees

De uitgever bood al ruime tijd gratis artikelen aan op de websites van de titels. “We waren altijd van mening dat mensen niet wilden betalen voor online content”, legt Schouten uit. “Maar door het succes van platforms als Netflix is dat veranderd. Daarom hebben we het aantal artikelen dat je online gratis kunt lezen al beperkt. Als je meer wil lezen, kun je een abonnement afsluiten.” Om de nieuwe strategie van Vakmedianet tot een succes te maken, is een duidelijk inzicht in de status van abonnementen nodig. “Dat hadden we niet”, geeft Schouten toe. “We wisten bijvoorbeeld niet hoeveel nieuwe abonnees binnenkwamen of hoeveel abonnees iedere titel had. Hier en daar bestonden wel Excel-lijstjes van de aantallen abonnees, maar we hadden geen totaalbeeld. Terwijl dat wel noodzakelijk is om bijzonderheden te ontdekken. We vroegen daarom hulp aan Riviq.”

Drie databronnen voor Power BI dashboard

Om haarscherp inzicht in abonnees te krijgen, stelde Riviq voor een dashboard in Power BI te maken. Samen met Riviq bepaalde Vakmedianet de belangrijkste databronnen die het dashboard moesten voeden. Schouten: “Dat waren Google Analytics, ons abonnementenbeheersysteem Zeno en onze marketing automation tool Ternair. In deze drie losse systemen staat veel waardevolle informatie, maar we konden die nooit helder samenvoegen.”
Eerst maakte Riviq een proof of concept in Microsoft Azure, waarin ze exports van de databronnen gebruikten om te kijken of het dashboard zou opleveren wat nodig was. “Dat is best een flinke investering in geld en tijd, maar cruciaal om te bepalen of het project kans van slagen heeft”, stelt Schouten. Dat bleek het geval. Hij vervolgt: “Daarna begon het daadwerkelijke ontsluiten van de databronnen. Dat was behoorlijk complex, omdat we zoveel verschillende titels hebben met allemaal andere verschijningsvormen en definities van data. Toen dat gelukt was, hebben we het dashboard visueel vormgegeven.”

“Riviq is technisch uitermate kundig, maar ze zijn ook erg open in hun communicatie. Dat werkt gewoon fijn.”

Johann Schouten

CFO, Vakmedianet

Zicht op groei van digitale abonnees

Dankzij het Power BI-dashboard weet Vakmedianet veel meer over hun abonnees. “Ik kan nu bijvoorbeeld beter meten hoeveel aanwas er is op welke producten en op welke titels, maar ook hoeveel abonnees we verliezen”, zegt Schouten. “Zo’n helder zicht op de abonneestand is onmisbaar als je wil transformeren zoals wij doen. Dankzij deze inzichten kunnen we beter en duidelijker sturen welke kant we als bedrijf op moeten. We weten dat het aantal printabonnees afkalft, maar we wisten nooit of het aantal abonnees voor digitale content groeide. Nu wel.”

Fijn werken met Riviq

Schouten kijkt terug op een prettige samenwerking. “Riviq is technisch uitermate kundig”, licht hij toe. “Maar ook erg open in hun communicatie. Ze hebben ons goed uitgedaagd om de datadefinities gelijk te trekken. Dat was erg belangrijk, vooral vanwege onze historie met veel ingekochte titels. Dan krijg je namelijk veel verschillende soorten informatie. Je merkt in alles dat Riviq simpelweg weet hoe je dit soort projecten moet aanvliegen. Dat werkt gewoon fijn.”

Op naar nog meer inzicht

Voor Vakmedianet houdt het niet op bij dit dashboard voor abonnementen. “We willen nog dieper graven”, licht Schouten toe. “Zodat we nóg beter weten hoe individuele abonnees zich gedragen. De abonnementen zijn slechts een van onze drie omzetstromen. Nu willen we ook graag meer inzicht krijgen in de advertentieverkopen en onze opleidingen. Zo worden we steeds concreter een krachtig digitaal mediabedrijf.”

andere klantcases

Send this to a friend