Meer datagedreven werken voor ThiemeMeulenhoff
Educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff verandert het handelen op basis van jarenlange ervaring naar datagedreven werken. Dat moet ook wel, want de klantvraag is in de afgelopen jaren flink veranderd, meer gedifferentieerd en minder voorspelbaar. Maar hoe versnel je die transitie? Riviq analyseerde hoe ThiemeMeulenhoff nu werkt en adviseerde hoe de uitgeverij meer en beter datagedreven aan de slag kan.

Uitgeverij ThiemeMeulenhoff maakt educatief materiaal voor het onderwijs in Nederland, van primair tot voortgezet en beroepsonderwijs. Dan denk je al snel aan boeken, maar ThiemeMeulenhoff maakt veel meer dan dat. “We ontwikkelen ook veel digitale leermiddelen, zowel voor leerlingen als docenten”, vertelt Roel Bakker, directeur bij ThiemeMeulenhoff. “Die digitale materialen zorgen ervoor dat wij over veel data beschikken, bijvoorbeeld over aanschaf, activatie en daadwerkelijk gebruik. We zien zelfs hoe intensief de onderdelen worden gebruikt. Die data willen we nuttig gaan inzetten, voor onze klanten en voor onszelf.”
Iedere school andere leermiddelen
Het onderwijs is in beweging. Scholen verschillen steeds meer van elkaar. “Bijna iedere onderwijsinstelling heeft een eigen visie op leermiddelen”, legt Roel uit. “En soms verschilt die visie binnen een school. De klantvraag is dus meer divers dan voorheen. Wij willen daar directer en sneller op inspelen, zowel in onze commerciële processen als in de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat kan alleen als we gaan werken op basis van alle data die we nu al binnenkrijgen. Data moet zinvolle informatie worden, die inzichten oplevert ten behoeve van ons handelen.”
Advies om datagedreven te werken
Ondanks dat er veel data binnenkomt, zet ThiemeMeulenhoff het nog niet optimaal in. Roel: “Een gespecialiseerd team binnen onze organisatie maakt nu onze rapportages en stuurt deze vervolgens naar collega’s. Als we data willen opnemen in ons primaire werkproces, dan kost deze werkwijze te veel tijd en energie. Het is veel efficiënter als collega’s er zelf mee aan de slag gaan op het moment dat ze de informatie daadwerkelijk nodig hebben. Om dat te realiseren, vroegen we Riviq ons te adviseren over hoe we op een efficiënte en effectieve wijze datagedreven kunnen werken.”
Veranderen van processen en mensen
Riviq ging te werk in drie fases. “Eerst hebben ze de belangrijke stakeholders binnen de organisatie geïnterviewd” legt Roel uit. “Zo ontdekten ze wat de huidige situatie is en wat de wensen zijn. In de tweede fase volgde een fit-gap analyse: hoe kom je van de huidige situatie naar de gewenste? En tot slot maakten ze een stappenplan.”
Wat was het belangrijkste advies van Riviq? “Een verandering in werkwijze heeft altijd te maken met de driehoek techniek, processen en mensen. Het bleek dat we onze techniek al aardig op orde hadden. We behalen de meeste winst door onze processen beter af te stemmen op het werken met data. En onze mensen vertrouwder te maken met datagedreven werken.” Dat had Roel niet verwacht. “Ik vond het opvallend. Riviq is namelijk een partij die veel IT-systemen implementeert bij organisaties, dan verwacht je dus dat ze dat de optimalisatie van dat deel in ieder geval in hun advies opnemen. Dat ze dan uiteindelijk zeggen dat het qua techniek best goed zit en dat de focus meer op proces en mens moet liggen, geeft wat mij betreft aan dat het een oprechte partij is.”
Ons streven is om in 2020 een stevige basis te leggen voor een verbeterde datagedreven werkwijze. Het enthousiasme is groot en de noodzaak wordt steeds duidelijker. Met het advies van Riviq gaat het zeker lukken.
Veel enthousiasme onder collega’s
Roel was te spreken over de samenwerking. “Riviq voelde de verschillende rollen binnen onze organisatie goed aan. Een data-scientist kijkt bijvoorbeeld anders naar data dan een marketeer. De onderlinge behoeften vinden door de juiste vragen te stellen, kan Riviq uitzonderlijk goed. De Riviq professionals maakten een goede verbinding met onze mensen en dat is echt een kwaliteit. Mijn collega’s reageerden allemaal erg enthousiast op het werken met Riviq. En dat enthousiasme is er nog steeds.”
Stevige basis in 2020
Met een strategisch advies in handen is ThiemeMeulenhoff klaar om het datagedreven werken te optimaliseren. “Ons streven is om in 2020 een stevige basis te leggen voor een verbeterde datagedreven werkwijze. Het enthousiasme is groot en de noodzaak wordt steeds duidelijker. Met het advies van Riviq gaat het zeker lukken.”

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
bladeren door artikelen
andere klantcases
Vakmedianet zet belangrijke stap naar digitaal mediabedrijf met integraal beeld van abonnees
B2B-publisher Vakmedianet wilde meer weten over abonnees. Dat was hard nodig om hun nieuwe strategie gericht op digitale content en dataproducten een succes te maken. Vakmedianet vroeg de hulp van Riviq om drie databronnen te ontsluiten en zo een integraal beeld van...
Bouwmaat ontwikkelt first class dataoplossingen als een echte vakman: solide, snel en flexibel
Groothandel Bouwmaat biedt meer dan 13.500 bouwmaterialen. Allemaal voor professionele klussers. Zelf timmert de groothandel al jaren hard aan de weg met data en analytics. Riviq ondersteunt Bouwmaat daarbij met inhoudelijk advies en neemt de technische realisatie van...
Hago Rail Services en machine learning: nachtelijke schoonmaakcapaciteit voorspellen voor NS-treinen
Honderden medewerkers van Hago Rail Services zorgen er dagelijks voor dat reizigers in schone NS-treinen reizen. Maar het inplannen van schoonmakers was altijd een uitdaging. Hoeveel schoonmakers zijn er aan het einde van iedere dag nodig op welke plek in Nederland?...