Hypothekenportfolio inzichtelijk voor NIBC Bank
In een veranderende hypothekenmarkt is het voor NIBC van essentieel belang om te kunnen inspelen op kansen en risico’s. Het nieuwe data platform stelt de organisatie in staat hun data analyses gemakkelijker, sneller en accurater te kunnen uitvoeren. De geautomatiseerde rapportages naar interne en externe stakeholders zijn inzichtelijker geworden, versneld en van een hogere kwaliteit.
Situatie
Voor NIBC Consumer Banking werd de behoefte aan informatie en rapportage over de hypothekenportfolio steeds groter, zowel voor interne als voor externe stakeholders. Daarnaast zocht NIBC Bank extra mogelijkheden voor data analyse voor risicomanagement.
Aanpak
Het projectteam van Riviq heeft, in samenwerking met NIBC, ervoor gezorgd dat datastromen van verschillende partijen op eenduidige manier richting het data warehouse werden verwerkt, om vervolgens verspreid te worden door de organisatie. Hiervoor heeft het team de ETL, het datamodel, de rapportages en downstream interfaces ontwikkeld en geïmplementeerd. De data kwaliteit van het nieuwe data warehouse is sterk verbeterd ten opzichte van de oude omgeving. Door het verzorgen van workshops met de business en het beheerteam heeft het Riviq team ervoor gezorgd dat het databegrip binnen de organisatie is vergroot en overdracht naar de gebruikers en de beheerders voorspoedig is verlopen.
Uitdaging
NIBC heeft Riviq gevraagd om bij te dragen aan het ontwerp en de realisatie van een nieuw data warehouse voor Consumer Banking. Dit nieuwe data warehouse moest het fundament zijn voor interne en externe rapportage over de hypothekenportfolio, en moest fungeren als een consistent en gemeenschappelijk dataplatform voor de NIBC organisatie. Gebruikers van de oude rapportageomgeving moesten in het nieuwe datawarehouse worden geïntroduceerd. Daarnaast diende het gebruik van geautomatiseerde rapportages toe te nemen.
Wij zijn heel blij met de inzet van de Riviq mensen. Zonder hen was het niet gelukt.
Resultaat
Het nieuwe data warehouse heeft ervoor gezorgd dat Consumer Banking in staat is hun data analyse gemakkelijker, sneller en accurater kan uitvoeren. Met de introductie van geautomatiseerde rapportages is ook de aanlevering aan interne en externe stakeholders meer inzichtelijk, versneld en van hogere kwaliteit. Het is een toekomstbestendig platform dat uitnodigt om verder te ontwikkelen en steeds meer nieuwe inzichten en hulpmiddelen oplevert. Niet alleen dus voor de status quo maar juist voor de toekomst!
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
andere klantcases
Bouwmaat zet clustering in voor beter zicht op klanttypen en indirecte kosten
Een gezonde organisatie weet wat klantdiensten opleveren en kosten. Om te controleren of hun bestaande inzichten klopten, wilde bouwmaterialengroothandel Bouwmaat hun data laten spreken. Riviq hielp Bouwmaat bij het in kaart brengen van klantsegmenten en bijbehorende...
E-bikemerk QWIC fietst fluitend de toekomst in dankzij een solide data platform
Het Nederlandse e-bikemerk QWIC wil meer waarde uit hun data halen. Om productkwaliteit te optimaliseren en de service naar klanten te verbeteren bijvoorbeeld. Er ontbrak alleen nog een cruciaal element voordat ze daarmee konden starten: een solide data platform...
CONO Kaasmakers vergroot zichtveld dankzij vernieuwde Power BI rapportage mogelijkheden
Aan cijfermatige informatie geen gebrek, maar CONO Kaasmakers wil meer. Samen met Riviq werkt CONO aan nieuwe Power BI management rapportages die de business meer stuurinformatie geven om beter onderbouwde beslissingen te nemen.CONO Kaasmakers bestaat al meer dan...