Wat zegt mijn data? It’s all about context

Het is voor mij weer de tijd van het jaar waarin ik – net iets te laat – begin met de zoektocht naar de perfecte bestemming voor de zomervakantie. Dit proces verloopt bij mij thuis volgens een vast stramien: nadat de basis ingrediënten van onze bestemming zijn bepaald – land, budget, type verblijf – zoeken we eerst een aantal kanshebbers. Daarna volgt een cruciaal onderdeel: Zoover afstruinen naar recensies voor elke bestemming en op basis daarvan kwalificeren of het iets voor ons is of niet. En daar viel me dit jaar opeens iets op: het belang van context!

De context van de recensie

Context, vrij vertaald het verband of de omgeving waaraan iets zijn betekenis ontleent, is bij het beoordelen van deze recensies van groot belang om een goed oordeel te vellen. De recensies kunnen niet sec cijfermatig beoordeeld worden op bijvoorbeeld ligging, prijs of kwaliteit:

  • Zo maakt het bijvoorbeeld veel uit wie de recensie heeft geschreven. Ik ben zelf op zoek naar een vakantie voor een gezin met jonge kinderen. Bestemmingen die daarop inspelen, bijvoorbeeld met entertainment, toezicht bij het zwembad en lokale uitjes voor jonge kinderen zullen heel anders beoordeeld worden door mensen met een andere gezinssamenstelling.
  • Daarnaast maakt het veel uit wanneer de recensies zijn gegeven. Als de meest recente recensie van enige tijd geleden is, roept dat bij mij de vraag op wat er in de tussentijd bij die bestemming is gebeurd. Waarom zijn er bijvoorbeeld sindsdien geen recensies gegeven? Ik beoordeel een bestemming zelf positiever als er vaak en recent nog recensies worden geschreven.
  • Verder maakt het ook uit over welke periode een recensent de bestemming heeft beoordeeld. Een zomervakantie-bestemming beoordelen in het voor- of naseizoen kan een compleet ander beeld geven dan diezelfde bestemming in een zomerperiode.

Als BI en dataspecialisten kennen we natuurlijk allemaal het belang van context, maar dit zoekproces maakte bij mij wel weer duidelijk hoe belangrijk het is om dit continue op het vizier te houden. Dat geldt zowel voor het maakproces, als voor de eindproducten van BI die aan gebruikers worden geleverd.

De context en het maakproces van BI

Zo is het voor het maakproces van groot belang dat we vooral vragen blijven stellen aan de beoogde gebruikers: Waarvoor gaan de data, het inzicht, de rapporten en de BI producten gebruikt worden? Wie zijn de beoogde gebruikers eigenlijk? In welke situatie bevindt de organisatie, de afdeling, de gebruikersgroep zich? Het antwoord op die vragen maakt dat de BI oplossing meer toegespitst kan worden op de situatie van die omgeving en daardoor van veel grotere betekenis kan zijn.

De context en het eindproduct van BI

Voor de eindproducten van BI is het belangrijk dat naast de elementaire gegevens waarover wordt gerapporteerd, ook voldoende context aan de gebruikers wordt gegeven om een goed oordeel te kunnen vellen. Zoals het voorbeeld van de vakantiebestemming illustreert is juist de combinatie van de elementaire data – de recensies – met de context van die recensies dat een waardevol rapport of een waardevolle analyse geleverd wordt. Het een kan eigenlijk niet zonder het ander.

Mijn vakantie is voor dit jaar weer geboekt. Door slim combineren van aanbod en oordeel en door zelf context toe te voegen hebben we een mooie bestemming gevonden. Bijvangst is dat ik me als BI specialist weer bewuster ben van de relativiteit van de data en van de oplossingen waar ik dagelijks mee bezig ben. It’s all about context!

Robert Mansour

Geschreven door

Pascal Snijders

Consultant Business Intelligence

pascal.snijders@riviq.nl

meer over dit onderwerp

Send this to a friend