Kijk niet alleen naar je eigen gegevens: ontdek de wereld van externe data
Bedrijven hebben al jarenlang een duidelijk doel: de interne data op orde brengen. Nu dat steeds beter lukt, is het tijd om de focus te verleggen. Door zo lang te kijken naar wat er binnen je organisatie gebeurt, zou je namelijk bijna vergeten dat externe data ook van invloed is op de prestaties van je bedrijf. Pim Wennekes, Manager Data Science, gidst je langs alles wat je moet weten over externe data.
Stel, je verkoopt bezorgmaaltijden. En op basis van externe data zie je dat er veel files worden verwacht. Dat betekent dat mensen later thuis zijn, vaak geen zin meer hebben om te koken en dus eerder geneigd zijn avondeten te bestellen. Dat is het perfecte moment om bijvoorbeeld een nieuwsbrief met een aanbieding te versturen. Op deze manier kan externe data je concreet helpen om jouw dagelijks werk effectiever te maken.
Externe data kan jouw interne data verrijken, waardoor je duidelijkere inzichten krijgt. Als je bijvoorbeeld in de zomer een campagne voor jouw product inzet, wil je de effectiviteit ervan achteraf beoordelen. Natuurlijk stijgt je omzet door je campagne! Maar hoe weet je zeker dat het alleen daardoor komt? Misschien blijkt deze zomer wel heel afwijkend weer te hebben. Of hebben concurrenten deze zomer helemaal niet geadverteerd. Of misschien is jouw bedrijf zeer positief in het nieuws gekomen. Dat zijn allemaal externe factoren die van invloed kunnen zijn. Die factoren kun je meenemen in de beoordeling van jouw campagne.
Door externe data te koppelen aan interne data zorg je dat het nemen van betere beslissingen eenvoudiger wordt. Het geeft je de mogelijkheid om te kijken naar wat je klanten belangrijk vinden aan bijvoorbeeld je product: wat zeggen ze op fora? Welke trends zie je hierin? Wat zijn de verkoopcijfers in jouw markt?
Leuk, die externe data. Maar waar haal je het dan vandaan? Tegenwoordig zijn er meerdere manieren om aan externe data te komen. Te beginnen met ‘open data’. Verschillende instanties, zoals het KNMI, het CBS en de overheid, bieden gratis datasets aan. Daarmee kun je direct aan de slag. Daarnaast kun je externe data ook zelf verzamelen. Openbare informatie op websites kun je op een slimme manier uitlezen (‘scrapen’). Let daarbij wel op dat een website daar toestemming voor geeft. Tot slot, kun je externe data inkopen. Dataleveranciers bieden tegen betaling grote databases aan voor zowel B2B als B2C. Vaak is dat open data verrijkt met de resultaten van eigen studies, waardoor die data vollediger is en dus meer waarde heeft.
Het toevoegen van externe datasets aan je bestaande data biedt enorm veel mogelijkheden. Maar het is niet verstandig om lukraak te beginnen. Start met het opstellen van een hypothese: heb je een idee of gevoel dat er met externe data uit een bepaalde gebruikerscase meer te halen valt? Laat dat dan je pilot zijn. Probeer die hypothese uit en kijk eens of het werkt. Heeft de gekozen externe data effect? Pas als je voldoende bewijs hebt van de meerwaarde van de externe data, neem je de dataset op in je data platform zodat je er dagelijks gebruik van kunt maken.
Met externe data ben je klaar voor het volgende niveau van analytics. Het verrijkt je interne data en geeft een effectieve impuls aan de manier waarop je jouw bedrijf, je producten en je klanten ziet. Dus leun niet achterover als je jouw interne data op orde hebt: ga aan de slag met externe data!
Wil je eens uitproberen wat externe data voor jouw organisatie kan betekenen? Ons Innovation Lab biedt toegang tot meerdere externe bronnen. Door jouw interne dataset daaraan te koppelen, zie je direct waar correlatie zit!
Ook graag aan de slag met externe data? Laat het ons weten voor een vrijblijvende afspraak:
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Pim Wennekes
Manager data & analytics
pim.wennekes@riviq.nl
+31 621 964 963
linkedin.com/in/pimwennekes
meer over dit onderwerp
Je data-infrastructuur uitrollen met één druk op de knop: 4 voordelen van Infra-as-Code
Lees hoe je met één druk op de knop aanpassingen in zowel je ontwikkel- als productieomgeving kunt regelen
Wat is dbt? De basis van de populaire datatransformatie tool uitgelegd
Maar wat doet deze tool eigenlijk? En waarom is het zo populair? Vladimir Hazeleger legt de basisbeginselen van dbt uit.
In 4 stappen naar een effectief machine learning model om klantgedrag te voorspellen
In deel 2 licht collega Pim Wennekes het stap voor stap toe