Het hiërogliefen scenario van een grafiek

Het maakt eigenlijk niet uit welke grafiek er gekozen wordt wanneer je data wilt visualiseren. Die keuze is makkelijk, dat is in 99% van de gevallen de staaf- of lijngrafiek of gewoon een tabel. Maar wat je vervolgens met die grafiek gaat doen en hoe je de gekozen visualisatie invulling geeft, dat maakt wel degelijk uit. Snapt de gebruiker in een oogopslag waar hij/zij naar kijkt of kan de gebruiker net zo goed naar hiërogliefen gaan zitten staren? Hoe voorkom je het hiërogliefen scenario?

Kleur

Kleuren zijn fijn, kleuren maken alles wat mooier. Kleuren in een visualisatie zijn er echter niet om het mooier te maken. Kleuren hebben een functie. Gebruik natuurlijke kleuren voor je (basis) visualisaties. Kleuren die je gewoon in het bos of op het strand tegenkomt, stuk voor stuk zachte kleuren, geen enkele kleur eist de aandacht op.
Opvallende kleuren zijn er om iets te benadrukken, om aandacht te vragen. Als je iets met een opvallende kleur weer gaat geven in een visualisatie zal je oog er hoe dan ook naar toe worden getrokken. Het draagt bij aan de boodschap die je wilt vertellen met je visualisatie.
Denk dus even na als je met kleuren aan de slag gaat, want goed kleurgebruik draagt in hoge mate bij aan het succes van je visualisatie.

Doe je grijze massa een plezier

Onze hersenen houden ervan als we gebruik maken van de voorgeprogrammeerde functies waarover we allemaal beschikken. Daar komt gestalt om de hoek kijken. Moeilijk woord, maar oh zo simpel. Horen zaken bij elkaar, toon ze bij elkaar, dikker lijntje zien we snel, ander symbool voor herkenbaarheid, afwijkende kleur om op te vallen…..allemaal gestalt principes die onze grijze massa helpt om snel visueel zaken te interpreteren.
Eenvoud
In eenvoud toont zich de meester, zei Goethe. Dit geldt niet in de laatste plaats voor het maken van een visualisatie. Minder is meer. Let op met grid-lines, kaders, tekst en annotaties. Toon de data, de rest is ter ondersteuning. Als een lijntje, kleurtje of iets wat geen data is niet bijdraagt aan je verhaal….weg ermee!.….…iets met bomen en bos.

Kies verstandig en vertel het verhaal

De keuze grafiek moet gemaakt worden met de juiste reden. Uiteraard is het van belang welke grafiek er gekozen wordt, dat is afhankelijk van de boodschap die je over wilt brengen. Maar vaak krijg ik het idee dat er grafieken gekozen worden op een rapport of dashboard omdat ze zo mooi zijn en er gaaf uitzien. Dat de visualisatie vervolgens geen duidelijke boodschap communiceert, wordt dan even vergeten. Denk na over wat je wilt vertellen met een visualisatie, welke boodschap over moet komen aan de gebruiker. Vaak is dat toch echt met een staaf-, of lijngrafiek of een good old tabel. Mooier is niet altijd beter.

Conclusie

Hiërogliefen scenario voorkomen? Als we wat meer nadenken over wat we willen communiceren en meer bewust zijn over wat werkt in een visualisatie dan hebben we de steen van Rosetta niet nodig om de vertaling te maken van de boodschap die verborgen ligt in onze visualisatie. De grafiek die we dan kiezen komt dan vanzelf tot zijn recht.
Oh, en ga weer eens naar het bos of strand.

Marc-rumkorf

Geschreven door

Marc Rumkorf

Consultant Business Intelligence

Email: marc.rumkorf@riviq.nl

meer over dit onderwerp