Nieuws

Achtergronden en actueel

Tapas & Talks Data Science op externe data

Tapas & Talks avond over externe data. Met cases van Achmea.

Riviq Offsite Dublin

Met het hele team naar Dublin voor inspiratie, nieuwe ideeën en veel gezelligheid

Hoe maak je als BI consultant gebruik van faciliteren?

Faciliteren als tool voor BI consultants: 3 voorbeelden.

Teammeeting maart: Trends & Innovaties

Riviq-ers delen hun innovaties tijdens de afgelopen teammeeting van maart.

Tapas & Talks: Text Mining

Tapas & Talks avond over Text Mining. Met cases van PostNL en NIBC bank.
data-analytics

Data and analytics event 6 maart in het Spant! te Bussum

Hoe haal je de maximale waarde uit Data binnen je organisatie?
teammeeting-fun-bowlen

Teammeeting februari: Bowlen

Na de inhoudelijke teammeeting van afgelopen januari en is in februari aan de beurt voor ‘Fun’.

Go live or go home

Het zijn prachtige dashboards, er is een goede informatie analyse gedaan en het levert een mooie informatievoorziening op. En dan?
afronding project

Bijzondere dag, afronden van een project

Elke dag is bijzonder, maar sommige dagen voelen meer bijzonder dan anderen. Vandaag is er zo één.
Impact-verschil-maken

Het verschil maken

Het verschil willen maken zit diep in ons DNA geworteld. Lees meer hoe wij dit doen.

Doorzetters – vasthoudend en sportief

We worden graag uitgedaagd en gaan als team volhardend voor het beste resultaat.
Pim en Jelmer

Welkom Jelmer

Data scientist Jelmer Blok komt ons analytics team versterken.
inspiratie

Inspirerend en innoverend

“U vraagt en wij draaien”, dat komt in ons woordenboek niet voor

Teamwork en Fun

Teamwork & Fun als rode draad voor ons succes. Lees hier hoe we dat in de praktijk doen.

Tapas and Talks: Hoe breng je een Analytics PoC naar Productie?

Een voorspelmodel technisch goed en robuust implementeren, zodat de business het daadwerkelijk kan gebruiken

Kerstdiner 2018

Eerste kerstdiner als Riviq, een vertrouwde traditie die we ook met onze nieuwe naam uiteraard voortzetten

Persoonlijke groei

Het uitgangspunt bij de start van het bedrijf was, “Consultants leuk werk geven en zorgen dat ze zich kunnen ontwikkelen”

Kennissessie data engineering

Kennissessie met veel discussie: ADF vs SSIS.

Nieuwe medewerker

Deze maand is het Riviq team uitgebreid met Philip van Kuiken

Riviq, meer dan BI

TopBI gaat voortaan verder als Riviq. We doen zoveel meer dan alleen BI. Daarom gaan we verder onder een nieuwe naam.
teaser

Wij tellen af, binnenkort meer nieuws!

Wij tellen af, nog enkele weekjes te gaan! Misschien heb je al gehoord over waarmee we bezig zijn?

Kleur bekennen; pas jij de organisatiekleuren toe in jouw dashboards?

Verhogen adoptie en herkenbaarheid van je dashboards door gebruik van je organisatiekleuren

TopBI Masterclass 2018 succesvol afgerond

7 weken lang zijn de TopBI Masterclassers ondergedompeld in de wereld van BI en Analytics

Dutch Data Dude op bezoek bij Riviq

Microsoft Data & AI update met de Farewell tour van Jeroen ter Heerdt A.K.A. Dutch Data Dude
Voorspellen of verklaren

Voorspellen of verklaren bij Machine Learning

Soms zoeken we niet alleen voorspellende kracht, maar ook verklarende kracht in een model. Wat zijn de afwegingen?
Data visualisatie

Data visualisatie: Hichert of eigen standaard?

Hoe ver moet je gaan met standaardiseren? En volg je Hichert of maak je een eigen styleguide?
data science hero

Data Scientist is niet alleen de Hero. Deze 3 rollen vormen het Analytics Dreamteam

Is de Data scientist de 'alleskunner'? Nee, zeker niet. Wat maakt een Analytics Dreamteam succesvol?
data lineage

Data-lineage, de rode draad door je data warehouse

Data-lineage, vertrouwen waar de data vandaan komt en is neergezet in het data warehouse
PaaS - SaaS - IaaS

IaaS vs PaaS: Wat te kiezen voor mijn DWH in de cloud (deel 3)?

IaaS vs PaaS: Wat te kiezen voor mijn datawarehouse in de cloud?
business analytics

Waar is de business in business analytics?

Alleen experimenteren of samen met de business iets proberen?
PaaS - SaaS - IaaS

Data warehousing in de cloud: IaaS of PaaS? (deel 2)

Data warehousing in de cloud? Praktische overwegingen voor keuze PaaS en SaaS

Drie tips voor een betere data omgeving

3 Tips om op een andere manier naar de huidige data omgeving te kijken.
stad in de cloud

Data warehousing in de cloud: doet u al mee?

Heb je inmiddels de keus gemaakt om je BI (en analytics) in de cloud te doen?
personalisatie

Personalisatie wordt de standaard

Data gedreven personalisatie is binnenkort geen extra’tje meer, maar een randvoorwaarde voor elke klantrelatie.
supercomputer

De schoonheid van techniek

Techniek, zoals bij big data en analytics, moet vooral dienend zijn, bijna alsof het een vanzelfsprekendheid is.
enen en nullen

Enen en nullen voor gewone mensen

Analytische uitkomsten zijn pas van waarde als je gewone mensen kunt uitleggen wat ze er mee kunnen doen.
gereedschap

Blijven Qlikken met Qlik! Maar met welk product?

Qlik heeft naast QlikView ook QlikSense. Maar wanneer gebruik je nu welke tool?
kaart van funda

Customer Intelligence uit andermans klantdata

(Hoe) kun je customer intelligence halen uit andermans open klantdata?
lake

Data lake: alleen omdat het kan?

Waarom willen we een data lake? Gewoon omdat het kan? Drie overwegingen voordat je een data lake aanlegt.
roofvogel

Wees snel en slim: QuickTelligence

Versnel de stroom van “Data to Decision” met QuickTelligence.
haak

Aangehaakt of afgehaakt?

Over de waarom vraag van een datavisualisatie.
grafieken

Sexy grafieken verkopen

De glitter moet niet verblinden, maar juist uitnodigen en ondersteunen bij het gebruiken van het dashboard.
stapel boeken

Bol.com als nieuwe BI-portal

Als BI-developers kunnen wij nog veel leren van website-usability. Maar wat precies?
data visualisatie

Data visualisatie, een vak apart

Cruijff zei het ooit heel fraai: “je gaat het pas zien als je het doorhebt”. Een zin die vaak van toepassing is op data visualisatie, het grafiekje ziet er mooi en sexy uit, maar wat zegt het nu eigenlijk?
hierogliefen

Het hiërogliefen scenario van een grafiek

Snapt de gebruiker in een oogopslag waar hij/zij naar kijkt of kan de gebruiker net zo goed naar hiërogliefen gaan zitten staren? Hoe voorkom je het hiërogliefen scenario?
wielrennen

Klanten en rugnummers

Klantdata is essentieel voor de moderne marketeer. Hoe verzamel je die "rugnummers"?

Hoe waardevol is het RFM model eigenlijk nog?

Het RFM model (Recency, Frequency & Monetary Value) kan een eenvoudige en praktische eerste stap zijn op weg naar meer geavanceerde customer intelligence.
standbeeld

It’s Difficult to Make Predictions, Especially About the Future! 

“But it is less difficult to make predictions about the future, when you make use of analytics.”

Don’t mention big data!

Let us talk about analyzing the data. Understand the value of the data better and make a start to capitalize this value!
dashboard

In 5 stappen een succesvol dashboard

De kans op een succesvol dashboard wordt een stuk groter als je de volgende 5 stappen doorloopt.
combine

Kies voor een schaalbaar data-analyseplatform

De keuze voor een goed data analyse platform is cruciaal, maar waar let je dan op als je die keuze maakt?
Australische kip met Japanse sla

Australische kip met Japanse sla

Waarom niet eerst eens kijken naar de data die het bedrijf zelf al heeft? Hoeveel kun je al niet leren van het combineren van verkoopdata en CRM data?
Cohort analyse

Rob Kamphues en de cohort-analyse

Wat is een cohort-analyse en, belangrijker, hoe kun je daarmee klantinzichten opdoen?