De waarde van externe data

Wat is de waarde van externe data? Hoe ziet externe data eruit? Wat kun je er wel en wat niet mee? En wat heb je allemaal nodig om dat te doen? Deze, en vele andere vragen omtrent externe data, werden beantwoord gedurende de clinic bij Beeckestijn Business School in Leusden. Pim Wennekes van Riviq presenteerde samen met Maarten Jansen van Achmea hun ervaringen met externe data.

Maarten en Pim troffen zo’n 60 geïnteresseerde marketing en insights professionals in de zaal van Beeckestijn Business School in Leusden. Beeckestijn is hét opleidingsinstituut voor online marketing, online communicatie & customer management en combineert strategie, theorie en praktijkkennis in kortdurende, praktische opleidingen op verschillende niveaus. Met enige regelmaat verzorgt Riviq clinics over data gerelateerde onderwerpen als predictive modelling, customer lifecylce management, customer insights en nu dus een clinic over ‘actional insights uit externe data’.

Deel I wat is externe data en hoe haal je daar inzichten uit

Pim Wennekes vertelde over de verschillende vormen, bronnen en soorten van externe data. Van zeer gestructureerde en duidelijk gedefinieerde bronnen zoals het CBS en de overheid tot aan van website verzamelde, tekstuele data van internetfora: ze passeerden allemaal de revue. Pim toonde tevens de elementen die je nodig hebt: externe data, mensen, tools en, het allerbelangrijkste: goede ideeën! Pim gaf ook voorbeelden van bedrijven die slim gebruik maken van externe data in hun data toepassingen: een dashboard om te zien in welke gebieden er nog kansen liggen, met text mining gevonden inzichten uit een forum over klussen en zelfs het verbeteren van een churn model door gebruik van concurrentie data, vrijelijk toegankelijk op internet!

 

Deel II hoe gebruikt Achmea externe data en hoe hebben ze dat de afgelopen jaren opgebouwd?

Na de koffiebreak was het woord aan Maarten Jansen, senior data analist bij Achmea. Maarten gaf de mensen een kijkje in de datakeuken van Achmea en liet met diverse aansprekende voorbeelden zien hoe Achmea waarde haalt uit externe data. Dus niet een grafiekje met het aantal tweets over Centraal Beheer, Zilveren Kruis of Interpolis, maar actiegerichte inzichten over intermediairs, merkbekendheid of hun eigen customer service.

Het verhaal van Maarten was niet alleen een verhaal over wat goed ging, maar juist ook over de zaken die moeilijk gingen of de aspecten waarvan Maarten vandaag de dag nog steeds last heeft. Het waren juist deze ervaringen van Achmea, de goede maar zeker ook de slechte, waardoor de interactie met de mensen in de zaal toe nam. En dat maakt deze sessies bij Beeckestijn dan ook zo bijzonder.

Werken met externe data: een workshop

Iedereen was het er wel over eens dat er waarde zit in externe data. In veel gevallen is het een kwestie van een paar goede ideeën, ruimte geven aan mensen en dan het ook gewoon gaan doen! Heb je nog wat koudwatervrees of weet je niet waar te beginnen? Stuur me dan een e-mail. In het Innovation Lab van Riviq hebben we al een aantal externe bronnen ontsloten en verrijkt. We kunnen snel jouw data ernaast zetten om te kijken hoe ook jij actionable insights kunt krijgen uit externe data.

Ook graag aan de slag met externe data? Laat het ons weten voor een vrijblijvende afspraak:

6 + 4 =

Marc Ducardus

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met

meer over dit onderwerp