Vakmedianet zet belangrijke stap naar digitaal mediabedrijf met integraal beeld van abonnees
B2B-publisher Vakmedianet zet een belangrijke eerste stap naar een digitaal mediabedrijf en wilde meer weten over abonnees. Dat was hard nodig om hun nieuwe strategie gericht op digitale content en dataproducten een succes te maken. Vakmedianet vroeg de hulp van Riviq om drie databronnen te ontsluiten en zo een integraal beeld van hun abonnementen te realiseren.
Met vakinformatie op het gebied van vijftig branches, waaronder bouw, food en logistiek management, is Vakmedianet de grootste B2B-uitgever in Nederland. De eigen redacties van de publisher creĆ«ren artikelen, boeken, videoās en events waarmee professionals op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in hun vak. Waar vakbladen lange tijd de stokpaardjes van de uitgever waren, verschuift de aandacht al jaren meer naar online content. āPer jaar verliezen we tien procent van onze printabonneesā, vertelt Johann Schouten, CFO van Vakmedianet. āDaar moeten we iets aan doen, dus pasten we onze strategie aan. Voorheen kochten we alsmaar meer titels en probeerden daarmee zoveel mogelijk doelgroepen te raken. Nu willen we focussen op het binden van abonnees met digitale content van hoge kwaliteit en dataproducten, zoals data lakes, die we verrijken met relevante informatie.ā
Excel-lijstjes met abonnees
De uitgever bood al ruime tijd gratis artikelen aan op de websites van de titels. āWe waren altijd van mening dat mensen niet wilden betalen voor online contentā, legt Schouten uit. āMaar door het succes van platforms als Netflix is dat veranderd. Daarom hebben we het aantal artikelen dat je online gratis kunt lezen al beperkt. Als je meer wil lezen, kun je een abonnement afsluiten.ā Om de nieuwe strategie van Vakmedianet tot een succes te maken, is een duidelijk inzicht in de status van abonnementen nodig. āDat hadden we nietā, geeft Schouten toe. āWe wisten bijvoorbeeld niet hoeveel nieuwe abonnees binnenkwamen of hoeveel abonnees iedere titel had. Hier en daar bestonden wel Excel-lijstjes van de aantallen abonnees, maar we hadden geen totaalbeeld. Terwijl dat wel noodzakelijk is om bijzonderheden te ontdekken. We vroegen daarom hulp aan Riviq.ā
Drie databronnen voor Power BI dashboard
Om haarscherp inzicht in abonnees te krijgen, stelde Riviq voor een dashboard in Power BI te maken. Samen met Riviq bepaalde Vakmedianet de belangrijkste databronnen die het dashboard moesten voeden. Schouten: āDat waren Google Analytics, ons abonnementenbeheersysteem Zeno en onze marketing automation tool Ternair. In deze drie losse systemen staat veel waardevolle informatie, maar we konden die nooit helder samenvoegen.ā
Eerst maakte Riviq een proof of concept in Microsoft Azure, waarin ze exports van de databronnen gebruikten om te kijken of het dashboard zou opleveren wat nodig was. āDat is best een flinke investering in geld en tijd, maar cruciaal om te bepalen of het project kans van slagen heeftā, stelt Schouten. Dat bleek het geval. Hij vervolgt: āDaarna begon het daadwerkelijke ontsluiten van de databronnen. Dat was behoorlijk complex, omdat we zoveel verschillende titels hebben met allemaal andere verschijningsvormen en definities van data. Toen dat gelukt was, hebben we het dashboard visueel vormgegeven.ā
āRiviq is technisch uitermate kundig, maar ze zijn ook erg open in hun communicatie. Dat werkt gewoon fijn.ā
Zicht op groei van digitale abonnees
Dankzij het Power BI-dashboard weet Vakmedianet veel meer over hun abonnees. āIk kan nu bijvoorbeeld beter meten hoeveel aanwas er is op welke producten en op welke titels, maar ook hoeveel abonnees we verliezenā, zegt Schouten. āZoān helder zicht op de abonneestand is onmisbaar als je wil transformeren zoals wij doen. Dankzij deze inzichten kunnen we beter en duidelijker sturen welke kant we als bedrijf op moeten. We weten dat het aantal printabonnees afkalft, maar we wisten nooit of het aantal abonnees voor digitale content groeide. Nu wel.ā
Fijn werken met Riviq
Schouten kijkt terug op een prettige samenwerking. āRiviq is technisch uitermate kundigā, licht hij toe. āMaar ook erg open in hun communicatie. Ze hebben ons goed uitgedaagd om de datadefinities gelijk te trekken. Dat was erg belangrijk, vooral vanwege onze historie met veel ingekochte titels. Dan krijg je namelijk veel verschillende soorten informatie. Je merkt in alles dat Riviq simpelweg weet hoe je dit soort projecten moet aanvliegen. Dat werkt gewoon fijn.ā
Op naar nog meer inzicht
Voor Vakmedianet houdt het niet op bij dit dashboard voor abonnementen. āWe willen nog dieper gravenā, licht Schouten toe. āZodat we nóg beter weten hoe individuele abonnees zich gedragen. De abonnementen zijn slechts een van onze drie omzetstromen. Nu willen we ook graag meer inzicht krijgen in de advertentieverkopen en onze opleidingen. Zo worden we steeds concreter een krachtig digitaal mediabedrijf.ā
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Jeroen Spanjaard
Manager Projects & Delivery
jeroen.spanjaard@riviq.nl
+31 628 956 453
linkedin.com/in/jeroenspanjaard
Andere klantcases
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPVās data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector Ʃn beter sturen op prestaties...