Proactief retentie programma met AI
Bouwmaat Nederland, groothandel in bouwmaterialen, gebruikt artificial intelligence (AI) om haar retentie programma te optimaliseren. Voorspelmodellen op basis van eigen data en externe databronnen adviseren het retentieteam op welke klanten zij zich het beste kan richten.
Bouwmaat, alles voor slimmer bouwen
Bouwmaat is dé groothandel in bouwmaterialen. Er zijn 46 vestigingen door heel Nederland waar een professioneel en breed assortiment van meer dan 13.500 artikelen wordt aangeboden. Bouwmaat is een echte business partner voor haar klanten, zoals blijkt uit extra services als machinelease, verzekeringen en het klussenplatform.
Inzet van data tijdens customer lifecycle
De afgelopen jaren ontwikkelde Bouwmaat diverse programma´s voor elke fase in de customer lifecycle. Het belang van data is bij al die programma´s alleen maar toegenomen. Tegelijkertijd neemt ook de diversiteit en complexiteit van de data toe, wat het integreren van data bronnen tot een flinke uitdaging maakt. Reden voor Bouwmaat om te investeren in een gedegen data platform. Natuurlijk om de belangrijkste KPI’s te monitoren en analyseren, maar ook om klantgedrag te kunnen voorspellen.
Voorspelmodel voor churn
Klantbehoud is natuurlijk erg belangrijk. Maar hoe herken je of klanten weg gaan of gewoon even niets nodig hebben? En hoe signaleer je dat klanten op het punt staan om weg te gaan? Riviq ontwikkelde in samenwerking met Bouwmaat een churn model. Op basis van historische transactiedata word gekeken wanneer klanten daadwerkelijk stoppen met het doen van aankopen en wat voor gedrag daar aan vooraf ging. Dit leverde de eerste versie van het model op. Later werd het model verbeterd door ook te gebruik te maken van website bezoek, NPS metingen en externe bronnen als CBS statistieken en locatie data van concurrenten. De uitkomsten van het model worden momenteel gebruikt voor klantsegmentaties en als trigger voor DM, TM en e-mailcampagnes.
Het churn model geeft onze vestigingsmanagers een tool waarmee zij gericht het gesprek aan kunnen gaan.
Resultaat
Dankzij het voorspelmodel heeft Bouwmaat nu bijtijds in de gaten welke klanten mogelijkerwijs weg gaan. Nick Vieberink, manager marketing & e-commerce: “Bouwmaat wil gedurende de hele customer lifecycle een business partner voor haar klanten zijn. Het churn model geeft onze vestigingsmanagers een tool waarmee zij gericht het gesprek aan kunnen gaan. Daardoor voelen klanten zich gehoord en zijn we in staat meer klanten voor ons te behouden.”
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Andere klantcases
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPV’s data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector én beter sturen op prestaties...