Nationale-Nederlanden Bank vol vertrouwen over toekomst data platform dankzij Riviq-advies

Het nieuwe dataplatform van Nationale-Nederlanden Bank was volop in ontwikkeling. Het datateam van de financiële dienstverlener had er hard aan gewerkt, maar vroeg zich toch af: zitten we op de goede weg? Nationale-Nederlanden Bank vroeg Riviq een kritische blik te werpen op het dataplatform en advies uit te brengen over een toekomstbestendige koers voor doorontwikkeling.

logo-nationale-nederlanden

Nationale-Nederlanden is een van de grootste financiële dienstverleners van Nederland. De organisatie biedt producten en diensten op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim zes miljoen particuliere en zakelijke klanten in het land. Marc Kluft is Manager CTI/Data Integratie & Business Intelligence bij Nationale-Nederlanden Bank, het bankonderdeel van Nationale-Nederlanden. De bank heeft een duidelijke missie. Marc: “We willen een datagedreven relatiebank zijn en ons klantcontact versterken. Vanuit de data willen we beter zicht krijgen op wat onze klanten drijft en wat ze nodig hebben, zodat we hen beter van dienst kunnen zijn.”

Frisse blik op dataplatform

Om een datagedreven bank te worden, werkte het datateam van Marc al bijna twee jaar aan de inrichting van een compleet nieuw dataplatform. “Dat is een grote en belangrijke ontwikkeling”, vertelt Marc. “Daarom wilden we een externe partij met een frisse blik laten kijken of we goed op weg waren. En of we wellicht nog moesten bijsturen, want dat kon op dat moment nog.” De bank vroeg zich vooral af of het dataplatform voldoende wendbaar en flexibel was. Marc: “Wanneer de aanlevering van data veranderde, hadden we daar last van bij de uitlevering van data naar andere processen. We wilden weten hoe we dat anders konden inrichten, zodat we daar geen problemen meer van zouden ondervinden.”

Van interviews tot adviesrapport

Nationale-Nederlanden Bank vroeg Riviq om in hun dataplatform te duiken. Riviq checkte de organisatie, de manier van werken, de architectuur van het dataplatform en de gebruikte technologie. Marc: “Twee consultants stortten zich op onze documentatie en interviewden zo’n twintig mensen vanuit alle lagen van onze organisatie. Zo probeerden ze een beeld te krijgen van hoe we werkten, hoe we ons dataplatform hebben opgebouwd en waar verbeteringen nodig waren. Op basis daarvan hebben ze een adviesrapport opgesteld.”

We hadden zelf al een beweging ingezet om alleen dingen te doen die echt businesswaarde leveren. Het adviesrapport van Riviq heeft onze richting bevestigd én onze mindset aangescherpt om nog pragmatischer te werken.

Marc Kluft

Manager CTI/Data Integratie & BI, Nationale-Nederlanden Bank

De belangrijkste adviezen in het kort

Wat waren de belangrijkste adviezen in het rapport? Marc zet ze op een rijtje:

1. Loskoppelen van aanlevering en verwerking van data

“Qua architectuur adviseerde Riviq om de aanlevering van data los te koppelen van de verwerking ervan. Dat was cruciaal, want daardoor hebben we nu veel meer controle over wijzigingen in de keten.”

2. Meer agile werken

“Simpel gezegd: eerst draaien, dan pas verfraaien. We wilden voorheen alles tiptop in orde maken en dan pas live zetten. Dat vertraagt te veel.”

3. Wensen over artificial intelligence verduidelijken

“We willen graag artificial intelligence inzetten om onze klanten beter te bedienen. Riviq adviseerde ons dat het tijd was om te formuleren wat we daar precies mee willen. Dan kunnen we namelijk al veel gerichter een datafundament leggen.”

4. Sterker samenwerken met de business

“Door meer met de business samen te werken, ontwikkelen we nieuwe dataproducten efficiënter en kan de business er uiteindelijk meer mee.”

Ruime kennis van het bankwezen

Volgens Marc was Riviq de geschikte partij voor deze opdracht. “Riviq heeft een duidelijke visie op dit vakgebied”, merkt Marc op. “Ze zijn professioneel en brengen veel kennis mee uit soortgelijke projecten voor andere klanten. We wilden nadrukkelijk een adviespartij met voldoende kennis en ervaring in het bankwezen. Riviq heeft dat en dat merk je goed. Het geeft ons vertrouwen dat hun adviezen ook zijn gebaseerd op eerdere ervaringen met wettelijke regels vanuit de toezichthouder.”

Klanten nóg beter helpen met financiën

De adviezen omzetten in concrete veranderingen heeft nu de hoogste prioriteit. “We hebben bijvoorbeeld een NN Bank Exchange Format bedacht, waarmee we datastromen kunnen loskoppelen en dus veel flexibeler worden”, legt Marc uit. “Ook onderzoeken we wat we willen doen met artificial intelligence en wat er nodig is om aan die wensen te kunnen voldoen. Daarnaast hebben we een andere mindset gekregen. We gaan veel pragmatischer te werk en hebben nog meer oog voor het toevoegen van waarde voor de business.”

Voor het uitvoeren van alle veranderingen vroeg Nationale-Nederlanden Bank nog wat hulp. “We hebben iemand van Riviq langer aan ons gebonden”, vertelt Marc. “Op die manier hebben we de juiste kennis in huis om de veranderingen door te zetten. Met als beoogd resultaat, het wendbare en intelligente dataplatform dat we nodig hebben om onze klanten nog beter te helpen met hun financiële zaken.”

andere klantcases

Send this to a friend