Bouwmaat ontwikkelt first class dataoplossingen als een echte vakman: solide, snel en flexibel
Groothandel Bouwmaat biedt meer dan 13.500 bouwmaterialen. Allemaal voor professionele klussers. Zelf timmert de groothandel al jaren hard aan de weg met data en analytics. Riviq ondersteunt Bouwmaat daarbij met inhoudelijk advies en neemt de technische realisatie van dataoplossingen uit handen.
Met 48 vestigingen en een webshop streeft Bouwmaat ernaar om zzpāers in de bouw en kleine klusbedrijven te voorzien van alle materialen om hun werk goed te doen. āUit alle klantinteracties verzamelen we data. Om onze klanten nog beter van dienst te zijn, zochten we rond 2015 naar specialisten die onze rapportage- en analyseomgeving volledig konden upgradenā, vertelt Jeroen Linnenkamp, Business Analist bij Bouwmaat. āSindsdien werken we met Riviq. Inmiddels ondersteunen zij ons al jaren bij ieder nieuw project rondom data en analytics.ā
Meer datagedreven werken
Bouwmaat streeft continu naar meer datagedreven werken. āDaarvoor hebben we al behoorlijk wat dataprojecten achter de rugā, vertelt Jeroen. āZo hebben we met Riviq onder andere al een model geĆÆmplementeerd dat voorspelt of we klanten dreigen te verliezen. Op dit moment stellen we een volledige KPI-structuur op, zodat iedere afdeling exact kan zien of ze op schema liggen om hun doelen te behalen. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden van dynamic pricing.ā
Schaalbaar in capaciteit en expertise
Projecten van deze omvang vragen om veel mankracht en kennis. āWij hebben een BI-team van slechts twee personenā, legt Jeroen uit. āDaarom schakelen we Riviq in voor het ontsluiten van databronnen en het daadwerkelijk bouwen van de dataoplossingen. Dat is hun expertise en bovendien realiseren ze de oplossingen veel sneller dan wij kunnen met onze capaciteit. Zo kunnen wij ons focussen op ons dagelijks werk. Wanneer we Ć©cht specialistische kennis nodig hebben, helpt Riviq ons met extra expertise die we tijdelijk kunnen inzetten. Die schaalbaarheid vinden we zeer waardevol.ā
Ontwikkeltijd van maanden naar weken
De aanpak van Bouwmaat zorgt tevens voor een snellere time-to-market. Jeroen: āDoordat Riviq flexibel kan op- en afschalen in capaciteit en altijd over meer expertise kan beschikken, ontwikkelen we oplossingen veel sneller dan voorheen. Dan heb ik het over een verschil van maanden naar weken. Dat komt ook doordat Riviq onze business inmiddels zo goed kent. Vaak hoef ik slechts summier tekst en uitleg te geven, en dan begrijpen ze het al. Ze denken actief mee om tot de beste oplossing voor Bouwmaat te komen.ā
āDoordat we met Riviq samenwerken, hebben we een state-of-the-art rapportage- en analyseomgeving. Zo kan de business continu betere beslissingen nemen.ā
Hard werken, hard lachen
Bouwmaat en Riviq hebben wekelijks contact over de voortgang van projecten. āWe bespreken telefonisch de lopende zaken en bepalen samen de prioriteitenā, vertelt Jeroen. āOok als er storingen zijn of als we vragen hebben over de performance van het systeem zijn ze gemakkelijk bereikbaar. Zo leer je elkaar goed kennen. We hebben een prettige samenwerking. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook voldoende ruimte om samen hard te lachen.ā
First class rapportage en analyseomgeving
Wat levert deze manier van samenwerken Bouwmaat nu concreet op? āDoordat we met Riviq samenwerken, hebben we een state-of-the-art rapportage- en analyseomgevingā, zegt Jeroen. āWe kunnen veel beter Ć©n sneller data ontsluiten en combineren, waardoor we in staat zijn om eindgebruikers van veel meer stuurinformatie te voorzien. Zo kan de business continu betere beslissingen nemen. Soms denk ik: kunnen we onze projecten niet nóg sneller afronden? Maar als ik dan een BI-congres bezoek of vakliteratuur lees, besef ik telkens dat Bouwmaat ver voorloopt op het gebied van BI en analytics. We gaan dus snel genoeg.ā
Op naar het ideaalbeeld
Het ideaalbeeld van Bouwmaat op het gebied van datagedreven werken lonkt. Jeroen: āOns streven is dat iedere medewerker die ās ochtends inlogt, op een dashboard precies ziet waar bijsturing nodig is. Zodat iemand nauwelijks zelf naar die informatie hoeft te zoeken. Op bepaalde vlakken zijn we daar al, maar nog niet op alle. Dat is een lopend proces dat we blijven afstemmen. Samen met Riviq maken we ons ideaalbeeld compleet.ā
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Jeroen Spanjaard
Manager Projects & Delivery
jeroen.spanjaard@riviq.nl
+31 628 956 453
linkedin.com/in/jeroenspanjaard
andere klantcases
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPVās data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector Ʃn beter sturen op prestaties...