5 tips om het gebruik van dashboards door je business te verhogen
Een flink arsenaal aan dashboards, maar bitter weinig gebruik ervan. Voor veel organisaties is het een dagelijkse realiteit.
De meest voorkomende reden? De business wantrouwt de data en duikt liever in eigen Excels. De sleutel ligt daarom niet in nóg een visualisatie-tool, maar in het herstellen (of opbouwen) van vertrouwen in de onderliggende data.
Onze data engineer Inez Vredenbregt vertelt hoe je dat doet. En zo het gebruik van dashboards kan verhogen.
Bij het bouwen van dashboards in Microsoft Power BI ga je ervan uit dat zoveel mogelijk mensen in je organisatie deze gaan gebruiken.
Als dat vervolgens niet gebeurt, kan dat best een domper zijn.
Hoe komt dat nou? Het weinige gebruik komt meestal door een gebrek aan vertrouwen. Vaak is er een patroon te zien in de oorzaken van dit wantrouwen.
Recept voor weinig vertrouwen
Allereerst is er gebrekkige datakwaliteit: foutieve, incomplete of verouderde data zorgen voor twijfels over rapportages.
Vervolgens ontstaan er discussies over datadefinities. Als iedere afdeling bijvoorbeeld een klant anders definieert, wat is dan de juiste definitie?
En hoe kun je dan klantdata met elkaar vergelijken?
Een gebrek aan data lineage (waar komt de data vandaan en welke transformaties heeft het ondergaan) voedt de scepsis verder. Tel daar zwakke governance en ontbrekende metadata bij op, en zie daar: een recept voor lage adoptie.
Meer van dit in je mailbox?
We sturen je circa 6x per jaar een email met handpicked cases, blogs en tips.
Zo zorg je voor meer vertrouwen en meer gebruik van BI
Hoe zorg je dan voor meer vertrouwen in je data? Dat is altijd een samenwerking tussen mens en techniek. In het blog Zo maak je datakwaliteit zichtbaar en bespreekbaar met Microsoft Purview bespreekt mijn collega Tim Beijer de techniek.
In dit blog geef ik vijf tips over hoe je samen met jouw mensen zorgt voor meer vertrouwen in je data én meer gebruik van BI.
1. Betrek eindgebruikers vanaf dag één
Vertrouwen begint bij begrijpen. Daar kan ik het niet vaak genoeg benadrukken: betrek de business en je datateam bij alles wat je doet.
Van het maken van dashboards tot het vaststellen van datadefinities.
Zo creëer je eigenaarschap, draagvlak én meer bewustzijn over data vanaf het eerste moment.
Een bijkomend voordeel is dat de input van eindgebruikers ook eventuele blinde vlekken die je hebt, bloot kan leggen.
2. Bouw een fundament voor kwaliteit en governance
Zonder stevige fundering is elk dashboard een kaartenhuis. Maak daarom een raamwerk voor datakwaliteit, gebaseerd op de DAMA-DMBOK-dimensies zoals accuracy, completeness en consistency.
Daardoor spreek je als organisatie altijd dezelfde taal als het over datakwaliteit gaat. Het helpt ook om de dimensies te vertalen naar concrete meetpunten die je kunt monitoren.
Wijs vervolgens per afdeling data-eigenaren en data stewards aan die verantwoordelijk zijn voor zaken als bronkwaliteit, validatieregels en wijzigingsbeheer.
Tot slot is het aan te raden om governance zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld door een RACI-matrix en een changelog bij iedere belangrijke datatabel te publiceren.
3. Maak kwaliteit en herkomst tastbaar
Vertrouwen groeit wanneer je mensen zÃen hoe data zich gedraagt. Daarom is het verstandig om te zorgen voor transparantie.
Bijvoorbeeld door kwaliteitsscores, validatie-indicatoren en lineage-diagrammen toe te voegen aan je rapportages en dashboards in Power BI.
Combineer dit met geautomatiseerde checks en alerts, zodat je afwijkingen proactief kunt signaleren. Bijvoorbeeld op basis van datakwaliteitsregels in Microsoft Purview.
Zo voorkom je dat eindgebruikers data en de kwaliteit ervan als een black box ervaren.
4. Train je eindgebruikers
Nogmaals: vertrouwen begint bij begrijpen. Denk bijvoorbeeld maar eens terug aan je autorijlessen. Hoe meer lessen je volgde en beter je de regels kende, hoe zelfverzekerder je achter het stuur zat, toch?
Dat werkt hier net zo. Maak je mensen wegwijs in een wereld die nieuw is voor hen. Leid ze op in het gebruiken en interpreteren van data, bijvoorbeeld via trainingen, workshops en vragenuurtjes.
5. Zie datakwaliteit als een continu proces
Een eenmalige opschoonactie levert slechts even winst op. Vertrouwen ontstaat juist door kleine, goed uitgevoerde verbeteringen die continu worden opgepakt.
Dat doe je bijvoorbeeld door de PDCA-cyclus toe te passen: monitor, evalueer, verbeter en documenteer. En herhaal dat ritme vervolgens non-stop, zodat je datakwaliteit steeds beter wordt.
Maar pas op: probeer niet te veel tegelijkertijd te doen. Begin met quick wins en communiceer de resultaten daarvan met je organisatie.
Elke zichtbare verbetering vergroot het vertrouwen en stimuleert gebruikers om afwijkingen vroegtijdig te melden. Breid van daaruit je werkzaamheden uit en blijf je mensen daarin steeds meenemen.
Creëer een datagedreven werkcultuur
Als je wil dat meer mensen je BI tools gaan gebruiken, moet je bouwen aan vertrouwen. In essentie komt het neer op een verandering van werkcultuur.
Je wil een datagedreven werkcultuur creëren. Waarin mensen eigenaarschap voelen over data, begrijpen hoe ze met data moeten werken en wat ze moeten doen bij issues met data.
Ja, dat kost wat tijd, maar met de tips uit dit blog maak je een vliegende start.
Geschreven door
Inez Vredenbregt
Data engineer
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en webinars?
Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang circa 6x per jaar een selectie van blogs, cases, webinars en nieuws in je mailbox.
Meer over dit onderwerp
Zo maak je datakwaliteit zichtbaar en bespreekbaar met Microsoft Purview
Laten jouw mensen je BI-rapportages links liggen? Grote kans dat het komt vanwege de datakwaliteit. Want hoe lager de datakwaliteit, hoe minder vertrouwen er is in je rapportages. Om dat vertrouwen op te krikken, moet je datakwaliteit zichtbaar én bespreekbaar maken....
Battle Databricks Vs Microsoft Fabric
Wie in 2025 een Azure Data Platform wil realiseren komt al snel tot de conclusie dat er twee marktleiders zijn: Databricks en Microsoft Fabric. Hoe zit het tegenwoordig met deze data platformen en hoe steken ze tegen elkaar af? Hoogste tijd voor een Battle Databricks...
Datamigratie met ChatGPT een gamechanger, geen autopiloot
We weten inmiddels wel dat ChatGPT van een selfie een Disney-karakter kan maken. Maar het kan ook iets wat veel interessanter is: jou helpen bij het migreren van je data platform. Hoe werkt dat? En waar moet je op letten? In dit blog datamigratie met ChatGPT legt data...