CONO Kaasmakers vergroot zichtveld dankzij vernieuwde Power BI rapportage mogelijkheden
Aan cijfermatige informatie geen gebrek, maar CONO Kaasmakers wil meer. Samen met Riviq werkt CONO aan nieuwe Power BI management rapportages die de business meer stuurinformatie geven om beter onderbouwde beslissingen te nemen.
CONO Kaasmakers bestaat al meer dan honderd jaar. De boerencoöperatie is bekend van kaasmerken zoals Beemster en Stompetoren. De boeren en kaasmakers van CONO maken eerlijke kaas met behulp van moderne, duurzame technieken.
Behoefte aan meer stuurinformatie
In de bedrijfsprocessen van CONO speelt data een steeds grotere rol volgens Gert Jan Borger, manager ICT bij CONO Kaasmakers. “Dat geldt natuurlijk in de eerste plaats voor het volgen en optimaliseren van operationele processen. Maar bij CONO willen we ook op strategisch vlak in toenemende mate data inzetten. Wat doen bijvoorbeeld de prijzen in de markt? Hoe presteren de merken? En welke gedragstrends zien we bij consumenten? Zo willen we kansen en bedreigingen in kaart brengen.” De bestaande rapportage-omgeving van CONO Kaasmakers, bleek niet in staat om te voorzien in de toenemende behoefte aan managementinformatie. “Onze rapportages bestonden veelal uit kale datalijsten die vooral operationele informatie bevatten”, vertelt Gert Jan. “Ook ons data warehouse was verouderd. Daarom hebben we Riviq ingeschakeld om een nieuwe omgeving voor managementinformatie te implementeren.”
Processen vertalen naar data-architectuur
Gert Jan legt uit waarom de keuze op Riviq viel: “Wij zochten een partij die ons kon helpen een stap vooruit te zetten. Bij CONO hebben we veel kennis van de datastromen van onze interne processen, maar we hebben geen interne analisten of architectuurspecialisten in dienst. Daarom besloten we een gespecialiseerde partij in te schakelen die onze specifieke businessprocessen kon vertalen naar een efficiënte en toekomstbestendige data-architectuur waarop we onze nieuwe managementrapportages en voorspellingen kunnen ontwikkelen. Riviq had een goed uitgedachte visie over hoe ze de wensen van onze key users konden verwezenlijken. Tel daar de persoonlijke klik en goede ervaringen van andere partijen bij op en de keuze voor Riviq was snel gemaakt.”
Stap voor stap vernieuwen en verbeteren
Riviq helpt CONO Kaasmakers op twee gebieden, legt Gert Jan uit. “Ze beheren ons data warehouse en de nieuwe Power BI-omgeving. Dat deden we eerst zelf, maar Riviq helpt ons om de mogelijkheden te benutten. Daarnaast helpen ze onze oude rapportage-omgeving uit te faseren. Dat doen ze door het ontwikkelen van nieuwe management rapportages, die de oude rapporten vervangen. We grijpen dat moment aan om zoveel mogelijk verbeteringen door te voeren.”
“Met onze nieuwe omgeving voor managementrapportages krijgen we meer inzicht in en grip op onze processen, en kunnen we beter onderbouwde keuzes maken”
Meer inzicht op een hoger niveau
De gebruikers bij CONO Kaasmakers beschikken sinds kort over de eerste rapportage nieuwe stijl vanuit de finance-afdeling. “We hebben veel tijd en energie in het verbeteringsproces gestoken, omdat we een goed fundament wilden leggen voor toekomstige rapportages. Die investering gaat zich straks uitbetalen wanneer we de nieuwe oplossingen voor onder meer operations, sales en logistiek gaan ontwikkelen.” “De eerste reacties van gebruikers zijn positief”, vertelt Gert Jan. “Het nieuwe rapport geeft ons al andere inzichten dan voorheen. Het is bovendien interactief en we kunnen steeds dieper op de informatie inzoomen. In één oogopslag is duidelijk hoe het ervoor staat, heel intuïtief. Een stuk beter dan de vroegere lijstjes met getallen. We zijn dus op de goede weg, maar hebben nog veel werk te doen voordat we voor alle domeinen nieuwe management rapportages hebben ontwikkeld en de oude rapportage-omgeving kunnen uitschakelen.”
Technische kennis, flexibiliteit en heldere communicatie
Gert Jan is zeer tevreden over hoe het project verloopt en de rol die Riviq daarin speelt. “De mensen van Riviq hebben niet alleen de benodigde technische vaardigheden, maar begrijpen ook goed waar wij als CONO staan en naartoe willen. Ze hebben de sociale vaardigheden om helder te communiceren met businessmedewerkers en hun wensen te vertalen naar de Power BI-omgeving.” “Daarnaast is Riviq als organisatie flexibel genoeg om in te spelen op specifieke uitdagingen. Ze hebben veel uiteenlopende kennis in huis en zetten die in wanneer nodig. Ook als dat niet van tevoren het plan was.” “De roadmap die we samen hebben afgestemd lijkt ook goed te werken. We beginnen kleinschalig en breiden zo uit naar andere domeinen. Want we kunnen nog zulke goede managementrapporten maken, maar mensen moeten er ook mee wíllen werken. We merken dat mensen nieuwsgierig en geïnteresseerd zijn nu ze de eerste rapportage nieuwe stijl hebben gezien”
Blik op de toekomst
Gert Jan kijkt vol vertrouwen naar de komende periode. “Door de ontwikkeling van een nieuwe omgeving voor managementrapportages krijgen we meer inzicht in en grip op onze processen, en kunnen we beter onderbouwde keuzes maken”, vertelt hij. “Een logische vervolgstap is waarschijnlijk dat we meer data-analyses gaan doen en verschillende trends in kaart proberen te brengen. Ik verwacht dat Riviq met hun brede kennis ons ook daarbij goed kan adviseren en ondersteunen.”
Geschreven door
Andere klantcases
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPV’s data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector én beter sturen op prestaties...