Internationale voedselproducent pakt inefficiëntie aan met nieuw dataplatform en betere dashboards
Performance problemen, onbetrouwbare data en meer dan tachtig dashboards in de rapportage omgeving.
Een internationale producent van voedingsmiddelen kampte met nogal wat uitdagingen. Dat maakte het lastig om dagelijks de juiste beslissingen te nemen. Riviq hielp dit productiebedrijf aan een nieuw data platform met overzichtelijke dashboards.
De internationale voedselproducent in kwestie maakte al gebruik van een dataplatform, maar het werken ermee verliep moeizaam. De commerciële afdeling besteedde veel tijd aan het verzamelen van correcte informatie en het vergelijken van uitkomsten. Daardoor duurde het lang voordat de afdeling de juiste beslissingen kon nemen.
Daarnaast bleek het platform onbetrouwbaar. Problemen met de performance en de datakwaliteit waren aan de orde van de dag. Bovendien belemmerde een wildgroei aan rapportagedashboards het overzicht van de medewerkers.
Meer overzicht en tijd besparen
Het was tijd voor verandering. Het management besloot dat zowel het dataproces, de architectuur als de technologie aan vervanging toe waren. Het productiebedrijf vroeg Riviq om een nieuw dataplatform op te zetten. Met een duidelijk doel: overzicht bieden en tijd besparen, zodat de commerciële afdeling elke dag sneller en beter beslissingen kan nemen.
Business requirements boven water halen
De voedselproducent en Riviq brachten eerst het traject in kaart. Samen namen ze beslissingen over de architectuur en bepaalden ze de scope en de aanpak. Daarna doken ze de business in.
Via workshops met gebruikers van verschillende afdelingen binnen het internationale productiebedrijf achterhaalde Riviq de precieze informatiebehoefte van de business. Ook kregen ze op die manier een duidelijker begrip van de verschillende businessprocessen. De informatie uit de workshops leidde tot duidelijke requirements waaraan de dataoplossing en de dashboards moesten voldoen.
Daarnaast ontwikkelde Riviq een framework voor het structureren en valideren van de business requirements. Dat maakte het eenvoudiger om de juiste dashboardstructuur te bepalen en op te zetten. Na een definitieve afstemming met het management kon de realisatie beginnen.
Nieuw dataplatform en training van gebruikers
Riviq bouwde een nieuw dataplatform inclusief een oplossing om datakwaliteit te monitoren. De dashboards zijn drastisch in aantal teruggebracht; van tachtig naar tien.
Het gehele traject, inclusief testfase, is volgens planning verlopen. Na de oplevering zette Riviq een ‘hyper care’-fase op. Daarin werden potentiële problemen snel opgelost.
Ook trainde Riviq de gebruikers binnen het voedselproductiebedrijf in het correct interpreteren én toepassen van de informatie uit de dashboards.
Meer vertrouwen in data, minder tijd kwijt
Dankzij het nieuwe dataplatform en de overzichtelijke dashboards besparen de medewerkers van de voedselproducent nu zeeën van tijd. Dagelijks de juiste beslissingen nemen, gaat sneller doordat het platform stabiel presteert en medewerkers minder lang hoeven te zoeken naar informatie.
Maar ook omdat gebruikers erop kunnen vertrouwen dat de informatie die ze vinden en delen, correct en betrouwbaar is. Daardoor kan de commerciële afdeling de organisatie vele malen beter en efficiënter aansturen.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPV’s data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector én beter sturen op prestaties...