Ron Hoes
Over zijn ervaringen bij Riviq als Consultant Business Intelligence
20 jaar bij hetzelfde bedrijf maar de tijd haalde ze in
Ontmoet collega Ron Hoes: Ik werk eigenlijk al heel m’n leven in de consultancy. Ooit ben ik gestart bij een verzekeraar en vervolgens kwam ik bij een consultancy-bedrijf terecht dat enigszins vergelijkbaar is met Riviq, qua grootte, sfeer en de prettige korte lijnen naar het management toe. Ik werkte daar met veel plezier en heb daar uiteindelijk zo’n 20 jaar gewerkt.
Kortom, het beviel me daar goed maar ze waren gespecialiseerd in een toolset die door steeds minder bedrijven werd gebruikt. Ik heb daar nog lang mee kunnen werken bij een paar grote Nederlandse bedrijven. Maar na een tijdje nam het aantal klanten in Nederland drastisch af. Steeds meer collega’s gingen naar Duitsland en zelf heb ik nog een tijd in België gewerkt, want daar werd het wel nog gebruikt.
Die cirkel van afstand werd steeds groter en ik wilde voorkomen dat ik alleen nog maar in het buitenland zou werken. Daarnaast werd het management ouder en die zouden er waarschijnlijk eerder mee stoppen dan ik. Ik voelde al aankomen dat ze het bedrijf dan zouden verkopen en dan zou ik bij een bedrijf terecht komen die ik niet zelf kan kiezen. Ik heb er met veel plezier gewerkt, maar ik voelde dat de houdbaarheidsdatum van de mij vertrouwde setup bijna bereikt was. Toen ben ik om me heen gaan kijken.
Overstap naar Riviq, een fris en dynamisch bedrijf
Riviq kende ik vooral vanuit commerciële uitingen. Ik vormde daar een mooi beeld bij, een alert bedrijf met een frisse uitstraling. Via een van mijn vorige klanten kende ik al wat mensen van Riviq, maar uiteindelijk ben ik via een headhunter benaderd of ik interesse had. Het hielp mee dat ik ze al een beetje kende en de look-and- feel fijn vond. Een dynamisch bedrijf dat vooruit denkt.
Nog een belangrijke reden dat Riviq mij aansprak is dat zij met Microsoft werkten. Ik was in een toolset beland waar geen toekomst in zat, bij Riviq had ik de mogelijkheid om in te stappen op technieken die voor mij een stuk toekomstvaster zijn.
Al met al had ik een heel positief beeld van Riviq. Het was nog steeds een moeilijke keuze om te maken, want ik zou dan 20 jaar achterlaten bij het andere bedrijf waar ik ook veel goede vrienden had. Toch wist ik dat dit het goede moment zou zijn voor de overstap. Ik naderde inmiddels de 50 en schatte in dat dit een goed moment was om een mooie switch te maken en zo een nieuwe stip op de horizon te zetten.
Tot de dag van vandaag ben ik blij dat ik de stap heb genomen want mijn idee van toen klopte gewoon. Het is een dynamisch bedrijf dat altijd kijkt hoe we dingen kunnen verbeteren of slimmer kunnen doen. Riviq heeft een frisse en actieve instelling, mijn collega’s een scherpe en positief kritisch blik die mij ook weer uitdaagt. We werken ook met een bredere set van moderne tools en technieken en zijn continu alert op nieuwe ontwikkelingen in de markt.
Bij Riviq blijf je continu up-to-date te door de kennissessies die worden georganiseerd en ook de innovatiedagen zijn leuk en motiverend. Daarnaast investeren ze bewust in fun meetings die om de maand zijn. Dus niet een leuke meeting plannen wanneer het een keer uitkomt, maar deze echt op de agenda zetten en die bewust doen. Dat geeft een hele fijne band met je collega’s want je ziet ze regelmatig en ook in een andere setting dan op kantoor. Op deze manier spreek je een groot deel van je collega’s want tijdens elke (fun) meeting spreek je weer met anderen. Dit brengt een hele leuke dynamiek en sfeer met zich mee.
Hoe ziet jouw werkdag er uit?
In mijn huidige opdracht heb ik meerdere rollen: data architect, data engineer en data modeller. Ik houd me bezig met de technische architectuur, dus welke gelaagdheid zit er in het data model. Hoe kunnen we processen zo efficiënt mogelijk inrichten, waar en hoe bewaar je wijzigingen van de data over tijd en hoe integreer je de data zodanig dat deze de meeste waarde toevoegt. Bijkomend vind ik het boeiend om na te denken over we hoe al deze data en integratie dan weer tijdig bij de eindgebruiker op zijn of haar dashboard te krijgen.
Nog even kort over de huidige opdracht
Op dit moment werk ik voor een internationaal voedingsmiddelen concern voor de afdeling Cocoa & Chocolate, de informatie behoefte is uiteenlopend. Enerzijds de wat “hardere” informatie benodigd voor het bepalen van de prijs anderzijds vastleggen en combineren van factoren die bepalend zijn voor de smaak van chocolade. Voor de projecten werk ik samen met een interne business analist. Om zodoende meer inzicht te hebben wat er gebeurt tijdens de bedrijfsprocessen, wat is het idee erachter en waarom doen we dit? De echt inhoudelijke zaken doet de business analist, maar ik draai wel met hem mee om voor mezelf goed te begrijpen waarom we dingen doen. Vervolgens heb ik hiervoor een optimaal model uitgedacht en opgezet en hier bouw ik samen met een collega aan. Hierin werken we echt van bron tot en met data mart. Deze data mart wordt vervolgens door onze andere collega gebruikt voor de dashboards.
Welke ambities heb je nog?
Het is mooi om mee te gaan in de flow van nieuwe ontwikkelingen zoals cloud-platformen. Actueel is dan zo’n evolutie richting Snowflake en bijbehorende optimale data architecturen. Bij Riviq is veel aandacht en ruimte voor de nieuwste ontwikkelingen, dus ik zit helemaal goed!
We zijn altijd op zoek naar ambitieuze professionals met passie voor data
Wil jij onderdeel zijn van een hecht team? Voel jij je thuis in een omgeving waarin continue ontwikkeling een vaste basis vormt? En energie krijgt van uitdagende opdrachten? Dan beschik jij misschien wel ook het Riviq DNA.
Je werkt al een tijdje voor Riviq, wat vond je het leukste project?
Ik denk toch dat ik dit project rond de smaak van chocolade de leukste tot nu toe vind omdat het heel tastbaar is. Hiervoor zijn we ook vorige maand in de fabriek geweest om te kijken hoe dat productieproces er in werkelijkheid uitziet. Het is geen Sjakie en de chocoladefabriek constructie, dus geen rivieren van chocolade, maar met een beetje inbeelding wel een stroom aan data. Voor de klant is het bijvoorbeeld belangrijk inzicht te hebben hoe warm de ingrediënten tijdens het proces zijn, hoe het wordt getransporteerd, hoe snel en hoe de mixers draaien. Al deze data stroomt via sensoren ons data platform in. We zijn hier al een tijdje mee bezig en nu zie je in de fabriek die data tot leven komen, dat was heel leuk om te zien.
Daarnaast voeren we dit project uit in nieuwe tools, wat ontzettend leerzaam is. Zo werken we nu met Snowflake.
(online) een kopje koffie drinken?
En jouw ambities bespreken?
Neem dan contact met mij op.
Bellen: +31 621 964 963 Email: pim.wennekes@riviq.nl
Pim Wennekes
Manager data & analytics