VMN media bouwt met data lake aan rol als waardevolle data- en inzichten leverancier
B2B-uitgever VMN media is al jaren dé kennisbank voor professionals in Nederland. Daardoor heeft het mediabedrijf enorm veel waardevolle data verzameld. Die data wilde VMN media beter gaan benutten én beschikbaar maken voor hun klanten. Riviq hielp het mediabedrijf een data lake op te zetten, als fundament voor het leveren van informatie en inzichten aan klanten.
Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid over 16 branches mag VMN media zich met recht de belangrijkste B2B-uitgever van Nederland noemen. Voorheen stond het mediabedrijf vooral bekend om haar fysieke vakbladen, zoals Cobouw, Misset Horeca en Vastgoedmarkt. Hoewel die titels nog steeds in bladvorm bestaan, ligt de focus nu al enkele jaren op online content. VMN media wil ‘professionals ondersteunen bij het nemen van de beste beslissingen’. Dat doet de uitgever door nieuws, achtergrond, verdieping, kennis en data aan te bieden.
Data uit Cobouw Bouwberichten
Data speelt een steeds belangrijkere rol in de missie van VMN media. “Vooral in de bouwsector hebben we gedurende ons bestaan veel waardevolle data verzameld”, vertelt Bart Wassink, Director Data bij VMN media. “Dat is voornamelijk te danken aan onze Cobouw Bouwberichten, waarin we informatie over alle bouwprojecten in Nederland samenbrengen en delen met onze abonnees.
Vanuit de bouwsector kregen we steeds vaker de vraag om hulp bij het maken van analyses en het verkrijgen van meer inzicht in de trends en ontwikkelingen in de markt. Daarom besloten we in 2019 onze eigen data te gaan combineren met relevante externe data, zodat we nog waardevoller kunnen worden voor de bouwsector. Van overheid en vastgoed tot aannemer, installateur en toeleverancier.
De stap van een projectendatabase naar een data lake met integrale dataset – op basis van veel verschillende databases – vroeg een heel nieuwe architectuur en gedegen implementatie. Daarom schakelden we de hulp van Riviq in.”
Een completer en rijker beeld
Voor zowel VMN media als Riviq was dit project toentertijd best een uitdaging, omdat de technologieën voor het opzetten van een data lake voor beide partijen nog relatief nieuw waren. Maar het vertrouwen was er. Wassink: “We kenden Riviq al van een eerder intern project dat succesvol was verlopen, dus we twijfelden er niet aan dat het nu weer goed zou gaan.” Riviq ontwierp de IT-architectuur, creëerde het data lake in Azure waarin alle data samen kon komen en ontsloot alle externe databronnen in combinatie met de data van Cobouw Bouwberichten.
“Bij externe databronnen kun je denken aan data van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, die informatie bevat over de historie van gebouwen. En data over wijken en demografie van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Alles om een completer en rijker beeld te krijgen van bouwprojecten, gebouwen en de omgeving waarin een bouwbedrijf geïnteresseerd kan zijn.”
“Riviq is kundig en gedreven, maar bovenal denken ze altijd na over de gehele keten. Van de juiste architectuur en tools tot solide datamodellen. En wat ik zo bijzonder vind: ze kunnen dat met een klein, maar zeer effectief team van consultants.”
Kennis van de hele keten
Volgens Wassink kwam tijdens dit project de kracht van Riviq bijzonder goed naar voren. “Riviq is kundig en gedreven, maar bovenal denken ze altijd na over de gehele keten. Van de juiste architectuur en tools tot solide datamodellen. En wat ik zo bijzonder vind: ze kunnen dat met een klein, maar zeer effectief team van consultants. Zij zitten nu nog wekelijks bij ons op kantoor. Ze denken mee en gaan mee naar onze klant om de complexe vraagstukken te doorgronden en door te vertalen naar oplossingen.
Die pro-activiteit en flexibiliteit is wat precies wat we zoeken in een partner. Daardoor verliep het data lake project ook erg soepel. Vergeet bovendien niet dat de bouwsector een ingewikkelde en specifieke industrie is. Om daarin resultaat te halen, moet je de sector goed doorgronden. En we merken dat de mensen bij Riviq daar plezier uithalen.”
Meer data gedreven artikelen
Inmiddels beschikt VMN media over een stabiel datafundament met volop potentieel. “En dat levert ons al heel veel op”, merkt Wassink op. “Onze redactie gebruikt ons data lake om nog betere en unieke artikelen te schrijven. Als we bijvoorbeeld in de CBS-data zien dat er in het afgelopen jaar minder woningen zijn gebouwd dan gepland, zetten we dat af tegen onze data over aanstaande bouwprojecten.
Vervolgens kunnen we een interessant artikel schrijven over hoe die trend zich ontwikkelt in het komende jaar. Daarmee leveren we veel waarde aan onze Cobouw-abonnees. Dat is ontzettend belangrijk voor het behoud en de groei van het aantal abonnees. En het werkt, want deze data gedreven artikelen behoren tot onze meest gelezen artikelen.
Daarnaast leveren we klanten op maat gemaakte marktinzichten en data die ze gebruiken voor bijvoorbeeld hun strategie en sales focus.”
Van data naar concrete producten
Wat de volgende stap moet zijn, is wat betreft Wassink kraakhelder. “We willen de kansen die ons data lake biedt, vertalen naar concrete producten die onze klanten kunnen afnemen. Riviq spart daarover mee en onderzoekt hoe dat eruit moet komen te zien.
Daarbij willen we onze positie in de bouwsector eerst verdiepen bij aannemers en toeleveranciers én verbreden naar de vastgoedmarkt, voordat we een andere sector aanboren. Uiteindelijk willen we dé leverancier van data gedreven informatie voor de Nederlandse bouw worden. En mede dankzij de hulp van Riviq zijn we al goed op weg.”
Geschreven door
Andere klantcases
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPV’s data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector én beter sturen op prestaties...