Royal Schiphol Group tackelt complexe winst en verliesrekeningen in Power BI
Overzichtelijke winst en verliesrekeningen in Power BI realiseren voor luchthaven Amsterdam Airport Schiphol én voor alle onderliggende businessunits. Een pittige uitdaging voor de financiële afdeling van eigenaar en exploitant Royal Schiphol Group. Riviq hielp bij het opzetten en visualiseren van deze belangrijke financiële rapportages in Microsoft Power BI.
Amsterdam Airport Schiphol is al jaren één van de belangrijkste luchthavens van Europa. In 2022 verwerkte Nederlands grootste vliegveld 52,5 miljoen reizigers en vonden er 397.646 vliegtuigbewegingen plaats. Al die inspanningen leveren bergen aan data op. En daar wil Royal Schiphol Group het maximale uit halen. “In 2020 hebben we afscheid genomen van alle on-premise systemen en zijn we overgestapt naar Microsoft Azure”, vertelt Iwan de Kok, Data & Reporting Specialist bij Royal Schiphol Group. “Daar zijn we erg blij mee, maar het betekende ook dat we onze rapportages opnieuw moesten opbouwen. Waaronder de winst- en verliesrekeningen voor de gehele organisatie én voor de onderliggende acht businessunits. Dat zijn essentiële rapportages voor ons. En uiterst complexe. Daarom hebben we daar een team van specialisten voor opgericht, waar Riviq deel van uitmaakte.”
Elke businessunit andere inzichten
Om een organisatie financieel gezond te houden, is een overzichtelijke winst- en verliesrekening van enorm belang. “Je wil precies kunnen zien wat je uitgeeft en wat er binnenkomt, zodat je daarop kunt sturen”, legt Iwan uit. “Toen ik in 2021 op de financiële afdeling begon, werden er nog dataloads vanuit bronsystemen in Excel gezet. Dat was verre van ideaal en zorgde ook regelmatig voor discussies over data.”
De stap naar Azure maakte het mogelijk om Power BI-rapportages van de winst- en verliesrekeningen te maken. “Voor Amsterdam Airport Schiphol als geheel was dat redelijk eenvoudig in te richten, maar de complexiteit zit vooral bij de verschillende businessunits”, legt Iwan uit. “Omdat ze allemaal zicht willen op andere variabelen. Assetmanagement wil bijvoorbeeld kunnen zien wat de schoonmaakkosten zijn en hoe het wagenpark financieel presteert. En Airport Operations wil onder andere weten hoeveel invalidenvervoer kost en hoeveel passagiers per bus worden vervoerd. De data die dit soort zaken inzichtelijk moet maken, moet allemaal uit verschillende systemen komen. Dus er moeten ingewikkelde connecties worden gelegd.”
“Het vraagt heel wat kennis en kunde om logica te schrijven die alle gegevens voor de winst- en verliesrekeningen weet te combineren. Onze Riviq-consultant deed dat uitstekend.”
Kennis en kunde voor het schrijven van logica
Het was geen toeval dat Iwan bij Riviq uitkwam. “Onze collega’s van de afdeling IT & Data werken al lange tijd met Riviq samen”, legt hij uit. “Zij raadden daarom aan om Riviq deel uit te laten maken van ons projectteam.” Het team bestond uit acht personen, met ieder een eigen expertise. “Samen hebben we de dataset Financial Performance opgezet, met daarin vrijwel alle financiële data van Amsterdam Airport Schiphol. Om de Power BI-rapportages van de winst- en verliesrekeningen voor de verschillende businessunits te realiseren, hebben een controller van ons en Riviq de logica daarachter uitgedacht en geschreven.”
“Daarin komt de meerwaarde van Riviq naar voren”, vervolgt Iwan. “Het vraagt heel wat kennis en kunde om logica te schrijven die alle gegevens voor de winst- en verliesrekeningen weet te combineren. Onze Riviq-consultant deed dat uitstekend. Ik heb Riviq ook als betrouwbaar ervaren; ze leveren dataproducten op die voldoen aan onze vraag. We zijn dus heel tevreden over het resultaat en de samenwerking.”
Iedereen dezelfde waarheid
Na een project van ongeveer acht maanden beschikt Royal Schiphol Group over heldere Power BI-rapportages voor de winst- en verliesrekeningen van Amsterdam Airport Schiphol en zes businessunits. Iwan: “Vrijwel alle rapportages verversen twee keer per dag. En ze worden gretig gebruikt, vooral door onze business navigators.
De rapportages maken het voor onze mensen makkelijker om afdelingen mee te nemen in de financiële stand van zaken. Bovendien werken we nu allemaal met dezelfde dataset, dus iedereen kijkt naar dezelfde waarheid. Daardoor merk ik ook dat steeds meer medewerkers op de data durven te vertrouwen. En oude werkwijzen loslaten om meer data gedreven aan de slag te gaan.”
Impuls voor data gedreven werken
Het toekomstbeeld is kraakhelder, wat Iwan betreft. “Uiteindelijk hoop ik dat er nooit meer discussies ontstaan over de cijfers. En dat collega’s minder tijd kwijt zijn aan het ophalen van data, zodat ze zich volledig kunnen richten op het analyseren ervan. Op een zeker moment wil ik ook met predictive analytics aan de slag, maar daar zijn we nog niet. Eerst moeten we de overige twee businessunits nog voorzien van winst- en verliesrekening rapportages en werken aan een nóg scherpere visualisatie van de rapportages. Zodat iedereen binnen Royal Schiphol Group de rapportages in één oogopslag kan begrijpen en interpreteren. Op die manier geven we werken met data binnen Schiphol opnieuw een flinke impuls.”
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Andere klantcases
Junior Data Engineer van Riviq geeft NIPV extra veerkracht
Junior Data Engineer Ruward Karper startte bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), de organisatie die bijdraagt aan een veilig en veerkrachtig Nederland. Anderhalf jaar later hielp Ruward bij de volledige migratie van NIPV’s data warehouse naar de...
Uitgever VMN media werkt graag met Junior Data Engineers van Riviq
Jesse Kok ging aan de slag als Junior Data Engineer bij VMN Media. Amper twee jaar later runt hij het data platform van de uitgever. Jesse en zijn opdrachtgever Marco van Ginkel kijken terug op hun succesvolle samenwerking.Met 30 vakbladtitels en 32 websites verspreid...
Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld
Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa. Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector én beter sturen op prestaties...