Cruciale stuurinformatie laat P1 Travel nog beter inspelen op dynamische ticketingwereld

Van papieren tickets in envelopjes naar een digitaal e-commerceproduct. P1 Travel is in rap tempo uitgegroeid tot het grootste ticketingbedrijf in Europa.

Daarom wilde het bedrijf graag meer grip krijgen op de dynamische ticketingsector én beter sturen op prestaties en verkopen. Riviq hielp P1 Travel aan cruciale stuurinformatie met een data platform in Azure en haarscherpe inzichten in Microsoft Power BI.

P1 Travel logo

P1 Travel verkoopt als authorised reseller toegangstickets voor de grootste sport- en muziekevenementen ter wereld. Wil je tickets voor Wimbledon, de Olympische Spelen of een concert van Bruce Springsteen? Eventueel in combinatie met een hotelverblijf? Dan zit je bij P1 Travel goed.

Het grootste ticketingbedrijf in Europa, ooit gerund door alleen de twee eigenaren, heeft inmiddels meer dan 100 medewerkers en verkoopt tickets voor meer dan 5.000 evenementen.

“Ooit stuurde P1 Travel tickets naar klanten in papieren envelopjes”, vertelt Martijn Olthof, CEO van P1 Travel. “Die tijd is voorbij, maar toen ik twee jaar geleden begon, deden we toch nog veel handmatig. Als gevolg daarvan hadden we vrijwel geen stuurinformatie. Er was een overzicht van de orders en dat was het.

Sinds corona is de ticketingwereld versneld gedigitaliseerd en zijn wij ontzettend hard gegroeid. Het was dan ook cruciaal om achter de schermen met die digitalisering mee te gaan. We besloten alle processen te automatiseren en onze data inzichtelijk te maken. Voor dat laatste aspect hebben we de hulp van Riviq ingeschakeld.”

Ingewikkelde dynamiek tackelen

De keuze voor Riviq was allesbehalve lastig. “Onze CTO had bij een vorige werkgever al prettig samengewerkt met Riviq”, verklapt Olthof. “Dus daar hoefden we niet lang over na te denken.” Samen doken P1 Travel en Riviq in de complexe wereld van ticketing. “Je hebt te maken met een ingewikkelde dynamiek”, legt Olthof uit. “Als je shampoo verkoopt, heb je een duidelijk product met misschien tien geuren.

Bij ons heb je per wedstrijd allerlei verschillende seat types. Dan zijn er ook nog verschillende competities, met ieder andere voorwaarden en uiteenlopende volumes. Het was voor Riviq en ons daarom even puzzelen om daar de juiste data logica voor te maken.”

Daarnaast beschikt P1 Travel over volledig eigen databronnen. Olthof: “Vanwege de complexiteit van onze bedrijfsprocessen hebben we zelf systemen laten ontwikkelen. Die heeft Riviq vrijwel allemaal ontsloten. Eerst onze sales-, verkoop- en financiële bronnen, daarna nog verschillende marketing databronnen.”

“Mijn ervaring met andere externe partijen is dat je al gauw aan een geldinfuus hangt, zonder te weten wat die partij daadwerkelijk doet.

Bij Riviq is dat niet het geval. Ze leveren conform verwachting en afspraak. Dat maakt Riviq een enorm betrouwbare datapartner.”

Martijn Olthof

CEO, P1 Travel

Betrouwbare datapartner

De manier waarop Riviq dit project aanvloog, beviel Olthof goed. “Riviq werkt milestone gedreven, dat vond ik erg prettig. Het is efficiënt en daardoor zie je snel concreet resultaat. Daarnaast wist Riviq een goede inschatting van de uren en kosten te maken.

Mijn ervaring met andere externe partijen is dat je al gauw aan een geldinfuus hangt, zonder te weten wat die partij daadwerkelijk doet. Bij Riviq is dat niet het geval. Ze leveren conform verwachting en afspraak. Dat maakt Riviq een enorm betrouwbare datapartner.”

Sturen op contributiemarge

P1 Travel beschikt nu over een data lakehouse in Azure en diverse inzichtrijke dashboards in Microsoft Power BI. “Daardoor hebben we veel meer controle over onze dagelijkse werkzaamheden”, vertelt Olthof. “We kunnen nu iedere dag realtime bijsturen als dat nodig is. Allemaal op basis van onze data.

Verder heeft Riviq de contributiemarge op onze tickets inzichtelijk gemaakt. En dat is voor ons extreem belangrijk. Voorheen wisten we bijvoorbeeld nooit wat voor impact adverteren in Google had op onze marge. Nu wel. De contributiemarge wordt vanaf nu dan ook de belangrijkste stuurinformatie voor onze medewerkers.

En wat ook mooi is: dankzij al de tools waar nu over beschikken, kunnen we schaalbaar werken, waardoor we met hetzelfde team meer evenementen kunnen verwerken.”

Dynamic pricing voor nog meer efficiëntie

Als het aan Olthof ligt, is dit niet het einde van de datareis van P1 Travel. “We willen nog meer data inzichtelijk maken”, zegt hij. “Dat betekent dat we nog meer marketingbronnen gaan ontsluiten, maar bijvoorbeeld ook onze bronnen voor customer care. En zelfs externe data, zoals de standen in voetbalcompetities.”

“Verder gaan we met Riviq aan de slag met dynamic pricing”, vervolgt Olthof. “Dat gaat veel voor ons betekenen. Nu moeten we met een klein team iedere dag 5.000 prijzen bijhouden.

Als we op basis van data automatisch aanbevelingen krijgen over de meest geschikte prijs, kunnen we nog efficiënter werken. Dus ja, we hebben samen met Riviq de basis gelegd voor nog veel meer verbeteringen bij P1 Travel.”

Marc Ducardus

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met

Andere klantcases