Tapas en talks Data gedreven werken in de praktijk
Veel organisaties praten over ‘data gedreven werken’, maar wat betekent dit in de praktijk voor je organisatie? En vooral: Waar loop je tegenaan en hoe organiseer je dit. Kortom; Data gedreven werken in de praktijk.
Dat was de centrale vraag tijdens Tapas & Talks eerder in november, het beproefde concept waar relaties van Riviq kennis en ervaringen met elkaar delen.
‘Maar we hebben Power BI, dus we werken toch data gedreven?’ Een veelgehoorde uitspraak bij organisaties.
Data gedreven werken is geen IT-project en daarom moet het in beginsel ook niet over techniek gaan. Data gedreven werken gaat vooral over organisatie en hoe je besluitvorming kan ondersteunen met feiten en data.
Dit vereist o.a. dat medewerkers comfortabel zijn met het gebruiken en interpreteren van data.
Data gedreven werken in de praktijk
Als eerste aan het woord is Rick Visser, Programmamanager Business Insights bij CONO Kaasmakers. CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van 400 veehouders en maakt al sinds 1901 (Beemster)kaas.
De afgelopen 2 jaar heeft de organisatie enorme stappen gezet met data gedreven werken. Tegelijkertijd is er nog een flinke weg te gaan.
Door slimme keuzes te maken, kunnen met beperkte middelen, toch ambities verwezenlijkt worden.
Maar kan er ook een volwaardige data(management) strategie worden gevoerd?
Takeaways Data gedreven werken in de praktijk
- Pragmatische benadering van data(management) in kleine stapjes. Creëer begrip en draagvlak bij zowel MT als de operatie
- Organiseer kennis en kunde rondom gebruik van data en data governance voor de organisatie
- Datamanagement-technisch is het niet slim om, qua volwassenheidsniveau, grote stappen te willen nemen of stappen over te slaan
- Transparantie is key om te laten zien waar data vandaan komt, wat het betekent en wat de kwaliteit is. Zorg voor heldere data definities
- Maak een Datamanagement Maturity-Scan mbv AI-technologie als Copilot om zo te zien waar je als organisatie staat en of je met de juiste dingen bezig bent in de weg vooruit
- Zie je bedrijfsdata als een asset en behandel het ook zo. Ga er zorgvuldig mee om. Alleen dan kun je de enorme potentie eruit halen die erin zit.
Samenhangend KPI model voor het sturen binnen de organisatie
Tweede praktijkverhaal is van Jeroen Linnenkamp, Business Analist bij Bouwmaat Nederland.
Bouwmaat is een bouwmaterialen groothandel die met 1000 medewerkers in 45 vestigingen en een webshop de bouwer helpt om succesvol te zijn met een compleet assortiment en diverse services.
Doordat iedere aankoop geregistreerd wordt op kvk nummer is er een enorme hoeveelheid data beschikbaar.
Maar welke data is nou echt belangrijk? Aan de hand van een KPI-huis werd hier focus in aangebracht. Jeroen vertelt hoe zij dit hebben aangepakt. Wat ging er goed? Wat kon er beter? En hoe gaat het nu eigenlijk?
Takeaways Voor een samenhangend KPI model in de praktijk
- KPI’s moeten eenvoudig uitlegbaar en beïnvloedbaar zijn door elke afdeling
- Aanpak KPI-huis: niet alles tegelijkertijd en creëer samenhang
- Gebruik en succes sterk afhankelijk van een human factor
- Maak KPI’s onderdeel van het sturingsproces; zonder aanspreken/beoordelen gebeurt er weinig. En worden dashboards niet gebruikt
- Leg een duidelijke link tussen KPI’s en verdiepende rapportages om het verhaal erachter zichtbaar te maken
- KPI’s moeten een goede reflectie zijn van je organisatie en meeveranderen met de strategie en wijzigingen van je organisatie. Het is geen ‘statisch’ iets.
Met deze inspirerende verhalen van CONO Kaasmakers, Bouwmaat NL en een groep enthousiaste managers en specialisten van o.a. Buma Stemra, Burghouwt, GITP, Karakter, Leerdam Cristal Glass, Livit, Randstad, Rijk Zwaan, VMN Media en Yellowhive hadden we een hele goede bodem voor discussie over wat wel werkt bij data gedreven werken en wat niet.
Meer van dit in je mailbox?
We sturen je circa 6x per jaar een email met handpicked cases, blogs en tips.
Tapas & Talks
Tussen de presentaties hadden we heerlijk tapas en drankjes. Het leuke aan het concept is dat de mensen dan gewoon blijven discussiëren en hun ervaringen blijven delen: de positieve en ook zeker de leerzame ervaringen.
Daar leer je uiteindelijk toch het meeste van.
👏 Dank daarom aan alle deelnemers en tot de volgende keer!
Ook deelnemen?
Riviq organiseert meerdere keren per jaar Tapas & Talks voor haar relaties. Meestal bij ons op kantoor in Den Haag of af en toe ook te gast bij 1 van de (klant)relaties op locatie.
Benieuwd waar we de volgende editie gaan doen en wat het onderwerp wordt?
Of wil je zelf jouw verhaal delen in een vertrouwelijke setting?
Laat het ons weten!

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Jeroen Spanjaard
Manager Projects & Delivery
jeroen.spanjaard@riviq.nl
+31 628 956 453
linkedin.com/in/jeroenspanjaard
Meer over dit onderwerp
Riviq is sponsor van Databricks Data + AI World Tour in Amsterdam
Op donderdag 6 november zijn wij als Riviq aanwezig op de Databricks Data + AI World Tour in de RAI Amsterdam — als trotse sponsor én partner van Databricks.Databricks Data + AI World Tour Naar verwachting zullen meer dan 2.000 data- en AI-professionals samenkomen:...
Tapas en Talks – De transformatie naar een modern data ecosysteem
Wat komt er kijken bij de transformatie naar een modern data ecosysteem?Dat was de centrale vraag bij de Tapas & Talks, het beproefde concept waar relaties van Riviq kennis en ervaringen met elkaar delen. Data & AI omgevingen zijn verre van statisch: de...
Tapas en talks – Is mijn data platform AI-ready
Is mijn data platform AI-ready? Dat was de centrale vraag bij de Tapas & Talks, het beproefde concept waar relaties van Riviq kennis en ervaringen met elkaar delen.Beloftes moderne platforms De laatste tijd hebben behoorlijk wat organisaties hun on-premise data...


