Tapas en Talks – De transformatie naar een modern data ecosysteem
Wat komt er kijken bij de transformatie naar een modern data ecosysteem?
Dat was de centrale vraag bij de Tapas & Talks, het beproefde concept waar relaties van Riviq kennis en ervaringen met elkaar delen.
Data & AI omgevingen zijn verre van statisch: de behoeften van de business op data gebied nemen alleen maar toe, er komen regelmatig nieuwe data bronnen bij en op technologisch vlak zijn de ontwikkelingen bijna niet bij te benen.
Elke organisatie is daardoor wel bezig met veranderingen en transformaties.
Meinoud Rost van Tonningen en Job Ammerlaan deelden hun verhaal en zochten de discussie op.
Met inspirerende verhalen van Maarten Schuit, Techlead data platform van de KNVB en van Annemarth Bleeker, Sr Director Data Management & Governance van Cargill en met een groep enthousiaste data & analytics managers en specialisten van o.a. Albron, B&S Group, Bouwmaat, Burghouwt, CONO Kaasmakers, D&B The Facility Group, Dunea, Facta Rotating, Johan Cruijff Arena, Karakter, NOC*NSF, Nederlandse Spoorwegen, Olympia Uitzendbureau, PGGM, Schiphol, de Volksbank en ZIG hadden we een hele goede bodem voor discussie over wat wel werkt bij zo’n transformatie en wat niet.
De belangrijkste take-aways
- Wisseling van techniek heeft zijn eigen complexiteit en levert natuurlijk wel uitdagingen op. Zeker als er veel legacy gemigreerd moet worden.
- Platformvolwassenheid (continuïteit, schaalbaarheid en onderhoudbaarheid) is voor de business lastig te herkennen als waardevol. Bovendien zijn de inspanningen bij een migratie vaak groter dan verwacht.
- Het is daarom belangrijk om vooraf goed te bepalen hoe je de migratie wilt aanvliegen: wat neem je wel mee en wat niet? Wat gaat 1-op-1 over en wat ga je direct verbeteren?
- Toch is techniek meestal niet de grootste uitdaging… Hoe krijg je mensen mee in de verandering?
- Ook data professionals (engineers, analisten, scientisten) die op het nieuwe data platform gaan werken, dienen te transformeren. Training en opleiding is veelal niet genoeg.
Je zult ze echt mee moeten nemen, de voordelen laten zien en actief - Om de mensen uit de business mee te krijgen is het soms zoeken naar wat hen motiveert. Een goede business case is dan onmisbaar maar toch kunnen er ook nog andere factoren zijn hen over de streep kunnen trekken.
Meer van dit in je mailbox?
We sturen je circa 6x per jaar een email met handpicked cases, blogs en tips.
Tapas & Talks
Tussen de presentaties genoten we van heerlijk tapas en drankjes. Het leuke aan het concept is dat de mensen dan gewoon blijven discussiëren en hun ervaringen blijven delen: de positieve maar ook zeker de negatieve ervaringen.
Daar leer je uiteindelijk toch het meeste van.
👏 Dank daarom aan alle deelnemers en tot de volgende keer!
Ook deelnemen?
Riviq organiseert drie keer per jaar Tapas & Talks voor haar relaties. Meestal is dat bij ons op kantoor in Den Haag, maar deze keer waren we te gast op de KNVB Campus in Zeist.
Benieuwd waar we de volgende editie gaan doen en wat het onderwerp wordt?
Of wil je zelf jouw verhaal delen in een vertrouwelijke setting?
Laat het ons weten!
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met
Pim Wennekes
Manager data & analytics
pim.wennekes@riviq.nl
+31 621 964 963
linkedin.com/in/pimwennekes
Meer over dit onderwerp
Tapas en talks – Is mijn data platform AI-ready
Is mijn data platform AI-ready? Dat was de centrale vraag bij de Tapas & Talks, het beproefde concept waar relaties van Riviq kennis en ervaringen met elkaar delen.Beloftes moderne platforms De laatste tijd hebben behoorlijk wat organisaties hun on-premise data...
Tapas en Talks Data Management (deel 2)
Belangrijke thema’s bij data management? Betrokkenheid en begrip bij hoger management voor data governance, het “in de business krijgen” van data management en het gewoon gaan doen! Het waren de onderwerpen die recentelijk voorbij kwamen tijdens Riviq Tapas en Talks...
Riviq Mini congres data en AI 2024 Louwman museum
Het Riviq Mini congres Data en AI 2024 was dit jaar te gast in het Louwman museum. Het jaarlijkse event voor onze klanten en relaties en altijd op een bijzondere locatie. Een middagprogramma vol ingredienten die mensen inspireren, aanzetten tot actie en verbazen....