Cohortanalyse: Wat is het en hoe helpt het jou om klantgedrag te begrijpen?

Klantgedrag analyseren is reuze interessant voor jouw organisatie. Er zijn enorm veel manieren om dat te doen. Eén daarvan is de cohortanalyse. In dit blog legt Pim Wennekes, Manager Data & Analytics bij Riviq, precies uit wat dat is. En hij vertelt je ook meteen wat het tv-programma ‘De Reünie’ ermee te maken heeft.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Een cohort is een groep mensen die op hetzelfde moment een gebeurtenis heeft meegemaakt. Deze groep wordt dan gedurende een periode gevolgd en eventueel vergeleken met een groep die niet die gebeurtenis heeft meegemaakt. That’s it! Slim toch? Oké, ik kan me voorstellen dat het nog niet helemaal duidelijk is.

De Reünie

Laat ik het verduidelijken met een voorbeeld. Onlangs zag ik een oud fragment van het tv-programma ‘De Reünie’. Dat ken je vast nog wel. Presentator Rob Kamphues nodigde oud-klasgenoten uit die bijvoorbeeld in 1985 samen in de vierde klas havo zaten in Waddinxveen. Samen praatten ze over die tijd samen in de klas en over wat ze daarna allemaal hebben meegemaakt. Het programma was een regelrechte hit. Wat Kamphues daar deed, was de voorwaarden scheppen voor een cohortanalyse.

Een cohort van oud-klasgenoten

De groep oud-klasgenoten is een cohort. Van die groep oud-klasgenoten besprak Kamphues onder andere hoeveel ze gemiddeld verdienen, hoeveel kinderen ze hebben, hoeveel er in de bak hebben gezeten en natuurlijk wie er naar het buitenland is verhuisd (op de een of andere manier zat die er vrijwel altijd bij). Dat is dus het cohort volgen in de tijd. Ondertussen zat jij thuis op de bank na te gaan in hoeverre je zelf afwijkt van die groep. Zonder dat je het toen nog wist, voerde jij dus een cohortanalyse uit.

Leren van klantgedrag met cohortanalyse

Je kunt dit type data-analyse ook perfect inzetten in je organisatie. Jouw klanten kunnen namelijk ook cohorten vormen. Het analyseren van hun gedrag kan je veel inzichten geven. Denk aan klanten die in december van vorig jaar gebruik hebben gemaakt van een aanbieding om drie maanden lang een extra service gratis te proberen. Wat doen die klanten in het volgende jaar? Hoeveel zijn nog steeds klant? Zijn ze meer of minder gaan uitgeven? En hoe is dat in vergelijking met klanten die via een ander kanaal binnen zijn gekomen? Of klanten die niet gebruik hebben gemaakt van die aanbieding? Kortom, met cohortanalyses bekijk je het effect van jouw inspanningen op klantgedrag door de tijd heen. Daardoor kun je betere beslissingen nemen over wat je vervolgstappen moeten zijn.

Meer van dit in je mailbox?

We sturen je circa 6x per jaar een email met handpicked cases, blogs en tips.

Hoe ziet een cohortanalyse er grafisch uit?

Het visuele plaatje van een cohortanalyse maakt het eenvoudig om jouw klanten of doelgroep uiteen te zetten en over een periode te vergelijken. Zie ook een plaatje van een cohortanalyse aan de hand van onderstaande voorbeeld.

In dit voorbeeld gaat het om website bezoekers. Alle bezoekers met dezelfde acquisitiedatum behoren bijvoorbeeld tot dezelfde cohort. Met cohortanalyse kan je het gedrag van deze groepen over een tijdsperiode het websitebezoek analyseren.

voorbeeld cohort analyse

Mijn eigen analyse

Nu duidelijk is wat een cohortanalyse inhoudt, is de hamvraag: ga je het zelf ook proberen in je organisatie? Ik stel mijzelf een andere vraag: hoeveel mensen uit mijn cohort gaan nu aan de slag met dit type analyses ten opzichte van vergelijkbare mensen buiten die groep? Dat cohort, dat zijn de mensen die deze maand dit blog hebben gelezen. En zonder dat je het weet, zit je dus wéér in een cohortanalyse!

Pim-wennekes

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en webinars?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang circa 6x per jaar een selectie van blogs, cases, webinars en nieuws in je mailbox.

Meer over dit onderwerp