Wees snel en slim: QuickTelligence

Wie niet sterk is, moet slim zijn, zo luidt het gezegde. En slimme managers beschikken over snelle intelligence. QuickTelligence als het ware. Er zijn vier onderdelen in de stroom van “Data to Decision” waar je met de juiste tools, goed doordachte processen en creatieve mensen binnen een insights cultuur, flink kunt versnellen. Wie dat doet, behoort tot de winnaars. Doe je het niet, dan sukkel je letterlijk achter de feiten aan.

Snel data verzamelen

Data verzamelen. Vroeger (2 jaar geleden) duurde dat lang, heel lang. Veel gedoe, tijdrovende IT trajecten, weet je nog? Niet voor niets zien we de opkomst van datawarehouse generatoren, accellerators en concepten als data virtualisatie en data lakes. De versnellende stap die te maken is: haal data snel ‘as is’ binnen, dus onbewerkt en ongefilterd. Dit vereist een strakke, goed geoliede machine om bron op bron kwalitatief binnen te halen: wie hier data profiling en data quality al goed aanpakt, kan nog harder doorgaan in de volgende trajecten.

To-Do: investeer in die geoliede machine: tools, processen, uitgangspunten.

Snel data vertalen naar businesstaal

De muur tussen IT en business moet worden geslecht. Door nauwe en continue samenwerking kun je de ruwe data omzetten naar business begrippen. Agile werken is daarbij trend. Houd je van ‘watervallen’ of ben je graag ‘langdurig onder water’, dan heb je vast leuke tijden gehad, maar die zijn voorbij.

Gebruik liever interactieve data sessies om de data te snappen en op waarde te schatten. En laat die data ook gewoon in een vroegtijdig stadium zien. Zien is geloven, toch? Dan kun je snel en gezamenlijk tot gedragen business definities komen. Was het eerste traject vooral een technische aangelegenheid, in deze fase zijn het vooral de mensen die het verschil maken.

To-Do: zorg voor goede mensen, richt agile processen in en stimuleer een “we doen het samen” cultuur.

Snel analyseren en duiden

Intelligence gaat verder dan enkel de omzet meten, dus zorg dat je analisten weten welke KPI’s in de markt gangbaar zijn. Ontwikkel data visualisaties die aansluiten bij de denkwereld en de modellen van de business, zoals RFM, Cohort analyse of customer lifetime value en customer experience. Maar stop niet na het bouwen van dashboards. Denk alvast na over hoe je inzichten vanuit die dashboards kunt delen. Er zijn maar weinig e-mails of powerpoints die mensen zich met de kerstborrel nog (positief) kunnen herinneren. Probeer ook eens op een andere manier inzichten te delen: Een infographic, video of workshop.

To-Do: Wees voorbereid en zorg voor templates en makkelijk aan te passen visualisaties. En creatieve mensen met lef.

Snel beslissen en omzetten in acties

Wie snel een gedegen inzicht voorgeschoteld krijgt, kan snel beslissen en daarmee een voorsprong nemen of behouden op de concurrentie. Zorg dus dat je intelligence ook in acties kan worden uitgevoerd. Inzicht hebben in een groot probleem binnen een klantsegment, maar niet in staat zijn die groep dan apart te benaderen met een aparte campagne is killing voor het draagvlak van intelligence.  Intelligence is geen eenrichtingsverkeer!

To-do: Zorg voor aansluiting met de operationele systemen en processen. Win vertrouwen door ook inzicht te geven op het resultaat van de (veranderde) acties. Wees ´connected´ met senior management.

Conclusie: Slim en snel zijn is zeker niet makkelijk maar wel noodzakelijk. Wie de juiste verbeteringen aan brengt in het ecosysteem van tools, data, mensen, processen en cultuur, loopt of zwemt voortaan voorop!

Robert Mansour

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met

Pim Wennekes

Manager Data science

pim.wennekes@riviq.nl
+31 621 964 963
linkedin.com/in/pimwennekes

meer over dit onderwerp

Send this to a friend