In 5 stappen een succesvol dashboard

Een succesvol dashboard, wie wil dat niet? Met alle data visualisatie en dashboarding tools op de markt moet dat toch inmiddels heel eenvoudig zijn. Maar waarom worden veel dashboards dan uiteindelijk niet gebruikt? En waarom staan er nog steeds 3D pie charts op?  De kans op een succes wordt een stuk groter als je de volgende 5 stappen doorloopt.

1) Wie bent u?

Als je niet weet wie het dashboard gaat gebruiken, dan kun je je afvragen of je het überhaupt wel moet maken. Wat is de doelgroep? Is het voor een heel breed publiek of juist voor een zeer specifieke afdeling? Wat is het kennisniveau ? Wat zijn hun taken en verantwoordelijkheden? Maar let ook op de manier waarop mensen dit dashboard willen gebruiken: elke maandag tijdens de meeting of heel ad hoc om snel een inzicht te krijgen? De doelgroep weten en kennen is key en helpt je tevens om stap twee te kunnen zetten:

2) Wat is uw vraag?

Een dashboard geeft antwoord, dus wat is dan de vraag? En dat mag een stuk concreter dan “Weten hoe we er voor staan” of “wat trends en ontwikkelingen in onze business zijn”. Ik verzin dit overigens niet. Zoek naar business vragen die een directe link hebben met de strategie, doelstellingen en activiteiten van het bedrijf. Of, nog beter, met de bonus van de mensen.

Overigens, of je nu eerst stap1 doet en dan 2, of precies andersom of tegelijk maakt niet uit. Ze hebben zo veel met elkaar te maken dat ze vaak samenvallen.

3) Hoe meten we dat?

Meten is weten, maar dat wordt nog wel eens vergeten. In deze stap inventariseer je de meetwaarden die op het dashboard komen en vanuit welke invalshoeken of dimensies deze worden getoond. Bijvoorbeeld: het aantal nieuwe klanten van dit jaar per regio. Vraag jezelf, maar vooral de doelgroep, telkens hoe dit bijdraagt aan de business vragen van stap 2. En als iemand zegt “om te kijken of het goed gaat”: wat is dan de norm voor “goed”?

4) Hoe tonen we dat?

Ofwel de visualisatie van de data. Wie denkt dat dit de hyper creatieve stap is, komt bedrogen uit. Keuzes ten aanzien van vorm, grootte en plaats zijn bepalend hoe iemand de informatie interpreteert en daar zijn duidelijke richtlijnen voor. En ook het type grafiek is geen willekeur. Het tonen van een trend vereist een andere grafiek dan bijvoorbeeld samenhang of samenstelling. Of wat dacht je van kleur? Het kleurenpalet dat vanuit marketing communicatie wordt gepromoot kan heel bruikbaar zijn voor ehhh… marketing communicatie, maar kies voor de kleuren in een grafiek toch liever voor een neutraal kleurenpalet.. Nee, bij een dashboard gaat het er niet om de looks, maar of de informatie zo duidelijk mogelijk over komt.

5) En is het mooi?

“Als je wat moois wilt zien, koop dan maar een mooi schilderij”, zei de projectleider van een dashboard project laatst. Hij had heel goed stap 1 tot en met 4 gevolgd en was wat hem betreft klaar. Toch kan een beetje eye-candy wel degelijk nuttig zijn. Infographics zijn niet voor niets zo populair. Een dashboard dat “mooi”, “cool” of “flitsend” is, kan dan wel –volgens de zojuist genoemde richtlijnen-  iets minder duidelijk zijn, maar uiteindelijk gaat het er niet alleen om of het dashboard 100% correct ontworpen is. Veel belangrijker is of de mensen dat dashboard daadwerkelijk gebruiken en daardoor betere beslissingen nemen. Dat maakt een dashboard een succesvol dashboard! En dan is een plaatje links, een gelikt kleurtje rechts en een fancy stoplichtje in het midden dus soms een heel goed idee.

Als je de “wow-factor” met mate toepast, dan kan stap 5 echt de zogeheten kers op de taart zijn. Maar bedenk wel dat de smaak van die taart wordt bepaald door de kwaliteit van stap 1 tot en met 4. Eet smakelijk!

Robert Mansour

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met

Pim Wennekes

Manager Data science

pim.wennekes@riviq.nl
+31 621 964 963
linkedin.com/in/pimwennekes

meer over dit onderwerp

Send this to a friend