Bol.com als nieuwe BI-portal

Als BI-developers kunnen wij nog veel leren van website-usability. Maar wat precies? Stel je eens voor dat je vlak voor vakantie bedenkt dat je nog geen goed boek hebt om mee te nemen. Je gaat naar Bol.com. Om het juiste boek te vinden zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je de zoekbalk gebruiken om te zoeken op titel, onderwerp of genre, kiezen uit verschillende genres of inspiratie opdoen met een van de vele lijsten als een top 10 of een overzicht van net verschenen boeken. Je besluit te gaan voor een thriller en krijgt verschillende aanbevelingen te zien waarvan een deel gebaseerd is op je eerdere klikgedrag. Heb je uiteindelijk je boek gevonden dan begeleidt Bol.com je op subtiele wijze naar de uiteindelijke aanschaf van het boek. Hoe leerzaam dit voor ons is, zal ik in de volgende drie paragrafen uitleggen.

Zoekmogelijkheden

Een BI-portal bevat, in plaats van boeken, tientallen dan wel honderden rapporten. De zoektocht naar het juiste rapport is als zoeken naar dat ene boek waarvan je de titel niet meer weet. Echter zijn de zoekmogelijkheden binnen een BI-portal vaak niet zo uitgebreid als binnen Bol.com. De meeste BI-portals bevatten een zoekbalk. Door een gebrek aan metadata is zoeken op iets ander dan titel vaak niet mogelijk. Ook zie je binnen een BI-portaal vaak een categorisering in de vorm van een mappenstructuur. Elk rapport wordt dan in een van die mappen gestopt. Wat als een rapport in meerdere categorieën valt? Of wat als de gekozen categoriestructuur niet toereikend is en een verdeling op doelgroep beter zou zijn?

Aanbevelingen

Inspiratielijsten en aanbevelingen als in Bol.com zouden het goed doen binnen een BI-portal. Door te monitoren welke rapporten een gebruiker vaak opent, kun je bepalen naar welke informatie hij zoekt. Met dit gegeven kunnen andere rapporten worden voorgesteld. Wanneer een gebruiker vaak rapporten opent over omzet en klanten, toon hem dan nog twee veel opgevraagde rapporten die gaan over dezelfde onderwerpen. Ook een overzicht van vaak bekeken rapporten van collega’s kan ter inspiratie dienen voor je bezoeker.

Begeleiding

Wanneer uiteindelijk het juiste rapport gevonden is, kun je de gebruiker begeleiden naar zijn einddoel, de uiteindelijke conclusie. Dit kan door binnen het rapport duidelijk aan te geven waar de gebruiker zich binnen het rapport bevindt (bread crumbs) en welke informatie er nog komt zodra hij verder klikt. Ook het opnemen van links naar vergelijkbare, meer gedetailleerde rapporten behoort tot de mogelijkheden.

De afrekening

De tijd dat wij de boel zo strak kunnen organiseren als Bol.com dat nu doet ligt nog ver voor ons. Toch kunnen we een heel eind komen door het correct invullen van metadata en tags. Als de tijd ooit aanbreekt dat BI-portals in staat zijn om op basis van gebruikte tags een eigen structuur op te bouwen, aanbevelingen te doen en gebruikers te begeleiden naar hun uiteindelijke conclusie, zijn wij er in ieder geval klaar voor. Kan je niet wachten, bouw dan gewoon je eigen portal. Met een goede BI-tool en een beetje HTML- en Javascript-kennis kom je al een heel eind. Heb je die kennis niet, zoek dan eens op Bol.com. Misschien vind je wel het juiste boek hierover!

Robert Mansour

Geschreven door

Menno Weerstand

Consultant Business Intelligence

menno.weerstand@riviq.nl

meer over dit onderwerp

Riviq Innovation Day 2019

Afgelopen woensdag 19 juni was de aftrap van de eerste Riviq Innovation Day. Drie teams kregen deze middag en avond de tijd om een werkende innovatie te realiseren. Doelstelling van deze Innovation Day: creëren, innoveren, een hoop plezier en samenwerken naar een...

Lees meer

Solution check door Microsoft

Als Gold partner heb je het voordeel dat je je solutions kunt laten checken door de cloud solution architects van Microsoft. In een interactieve sessie met onze consultants liepen Stéphanie Visser en Eduard van Valkenburg door onze drie meest recente solutions: ons...

Lees meer

Send this to a friend